Volwassenen kopen meer LEGO en ander speelgoed

News
woensdag, 30 augustus 2023 om 12:30
legoworldf1690875232
Dat LEGO niet alleen onder kinderen populair is, is geen nieuw fenomeen. Maar de laatste jaren wordt er steeds meer LEGO (en ander speelgoed) gekocht door volwassenen voor henzelf. Dat is ook terug te zien in de financiële resultaten van LEGO.
De winst van speelgoedfabrikant LEGO is gedaald, maar het bedrijf is niet ontevreden over de resultaten van het afgelopen halfjaar. Er is een stijging te zien in de omzet en het aantal sets dat aan consumenten wordt verkocht. LEGO zelf geeft aan dat dat ook komt door een stijgend aantal volwassenen dat LEGO voor zichzelf koopt.
Grote speelgoedwinkels signaleren dat ook: met name na de uitbraak van het coronavirus gingen veel volwassenen op zoek naar nieuwe bezigheden, vertelt Celvin de Bie van Intertoys aan de NOS. Veel van de mensen die in die periode een nieuwe speelgoedhobby hebben opgepikt, hebben die nog steeds. In het buitenland is zelfs 25 procent van het speelgoed dat door volwassenen gekocht wordt ook voor volwassenen bestemd en ook in Nederland zit er groei in.
Deze trend beperkt zich niet tot LEGO. Vergelijkbare stijgingen in het aantal producten dat volwassenen voor zichzelf kopen zijn te zien bij bijvoorbeeld Pokémonkaarten, puzzels en Funko Pop-figuren. De Funko van Max Verstappen werd in een paar dagen tijd 2000 keer verkocht bij Intertoys.

LEGO speelt in op volwassenen

Een mogelijke reden dat LEGO in het bijzonder het goed doet, is dat het bedrijf inspeelt op wat volwassenen leuk vinden. Er worden bijvoorbeeld veel sets gemaakt met een zekere nostalgische waarde, die in veel speelgoedwinkels ook prominent worden uitgestald. Ook is de populariteit van LEGO niet beperkt tot volwassenen met nostalgie voor Star Wars, Batman en andere populaire cultuur: bij Intertoys is het wilde bloemenboeket van LEGO één van de bestverkochte producten.