Verstappen kampioen, maar Hamilton en Leclerc 'aantrekkelijker' voor sponsors

News
dinsdag, 18 oktober 2022 om 9:30
max verstappen kampioen 2022 gp japan f1f1665386662
Max Verstappen mag zich nu tweevoudig F1-wereldkampioen noemen. Ondanks zijn twee titels is de Nederlander naar verluidt alleen niet zo aantrekkelijk voor sponsor als Lewis Hamilton en Charles Leclerc.
Bedrijven betalen bakken met geld om hun naam op de auto’s en pakken van F1-teams te krijgen - helemaal als dat team geregeld op het podium te vinden is. Na een overwinning kijkt immers de hele wereld naar glorieuze F1-coureur en de overall waarin hij gehuld is. Coureurs hebben daarnaast vaak ook persoonlijke sponsors en worden geregeld als model ingehuurd om een bepaald product te verkopen.
Het lijkt daarbij logisch dat de kersverse kampioen de meest waarde heeft voor bedrijven, maar volgens SportsPro en NorthStar is dat niet het geval. Zij hebben namelijk een lijst opgesteld van de meest ‘marketable’ atleten van 2022. Daarbij is de hoogst geplaatste F1-coureur Lewis Hamilton, die op plaats drie van de lijst staat. Zelfs Charles Leclerc (plaats 25) is eerder terug te vinden dan Max Verstappen.

Waar staat Verstappen op de lijst?

De regerend wereldkampioen is door SportsPro op de 33ste plaats op de lijst gezet, wat wel weer toevallig is, aangezien dat het persoonlijke racenummer is van de Nederlander. De reden waarom Verstappen zo laag staat op de lijst, is door de vrij lage ratings die hij heeft gekregen voor brand strength en audience and reach.
De Red Bull Racing-coureur doet namelijk niet veel met social media, terwijl Hamilton bijvoorbeeld zo’n beetje elk moment van de dag terug is te vinden op Instagram. Ook Leclerc laat geregeld weten hoe hij ergens over denkt via Twitter. Verstappen laat zichzelf liever horen voor de camera’s op het circuit, waar hij ook nog eens geen blad voor de mond neemt. Een aspect waardoor hij geliefd is bij veel fans, maar waar sponsors niet altijd zo blij mee zijn.
Dat je overigens geen succesvolle periode moet hebben om gezien te worden als meest ‘marketable’ laat de nummer één op de lijst wel zien. SportsPro heeft namelijk Cristiano Ronaldo bovenaan gezet, terwijl de Portugees juist in één van zijn slechtste periodes van zijn carrière zit.

Populair Nieuws