CD Projekt RED heeft het één en ander in ontwikkeling en een vierde The Witcher-game heeft de hoogste prioriteit. De game heeft momenteel het grootste team binnen CD Projekt RED en er zijn ongetwijfeld veel ontwikkelaars die er nieuw bij zijn gekomen ten opzichte van de vorige game. Eén van hen heeft zelfs een heel bescheiden oorsprong.
Er is niet één juiste manier om game-ontwikkelaar te worden. Met name bij indie-games hoor je bijvoorbeeld geregeld dat de maker eigenlijk een heel ander beroep heeft, maar jaren bezig is geweest om in de avonden een game in elkaar te sleutelen. Maar hobbyisten kunnen ook bij grote studio’s terechtkomen, zo blijkt.
In een interview met Flow Games onthult Pawel Sasko van CD Projekt RED dat er momenteel erg veel modders werken bij het bedrijf (via GamesRadar). Ongeveer de helft van het team achter het Cyberpunk 2077-vervolg maakte ooit mods. Sasko vertelt bovendien uitgebreid over een The Witcher 4-ontwikkelaar die ook ooit klein begon.
Eero Varendi werkte zo’n acht jaar geleden nog als boer in Australië, terwijl hij in de avonden de eerste The Witcher probeerde na te maken in The Witcher 3. Pawel Sasko zag Varendi’s werk op YouTube en wist te regelen dat Varendi’s CV bij CD Projekt RED terechtkwam. Alle tests gingen goed en nu is Varendi (die oorspronkelijk uit Estland komt) werkzaam in Polen aan The Witcher 4.
Zoals al even genoemd werd is Varendi niet het enige succesverhaal van een modder die meer kon. Het is niet bijzonder zeldzaam dat een ontwikkelaar modders aanneemt, maar dat het halve team van de volgende Cyberpunk uit modders bestaat is wel bijzonder. Wat Pawel Sasko betreft is modden één van de beste manieren om goed te worden in game-ontwikkeling.
Het duurt trouwens nog wel even voor we gaan zien hoe de ontwikkeling van The Witcher 4 en het Cyberpunk-vervolg uitpakken. De nieuwe The Witcher verschijnt niet eerder dan 2025 en dat kan later worden. Cyberpunk is nog verder weg.