The Day Before-studio komt weer met een controversieel idee

News
woensdag, 30 oktober 2024 om 14:00
the day beforef1702372379
Fntastic, de ontwikkelaar achter het geflopte The Day Before, is weer terug. Deze keer vraagt de studio aan spelers of ze maps voor hen willen ontwikkelen, verpakt als winactie.
Er kan flink wat geld en tijd gaan zitten in het ontwikkelen van maps voor een game. Het is immers ook een belangrijk onderdeel. Een goede map kan een game maken of breken. Dat is bijvoorbeeld precies de reden waarom Nuketown blijft terugkeren in nieuwe Call of Duty games.
Ontwikkelaar Fntastic wil alle kosten en moeite alleen flink besparen door spelers voor hun karretje te spannen. De studio heeft via Discord namelijk een winactie georganiseerd voor de aankomende game ITEMS, zo meldt Eurogamer.
Deelnemers kunnen het ontwerp voor hun map maken als een 2D- of 3D-model of op een andere manier maken. Spelers moeten ook duidelijk het thema, layout, de balans en andere belangrijke details uitleggen. Het ontwerp van de winnaar zal uiteindelijk gemaakt worden voor de game, diens naam zal ‘ergens’ in de map worden getoond en hij of zij krijgt een gratis kopie van de game.
Ondanks dat het verpakt wordt als een winactie, is het een verkapte manier van de ontwikkelaar om gratis maps te ontwikkelen. De deelnemers die niet winnen, zullen bovendien nooit iets van waardering voor hun werk terugzien in de map. Fntastic kan het ontwerp gewoon gebruiken zonder de naam van de ontwerper te vermelden.

Een zeer omstreden ontwikkelaar

Het is niet de eerste keer dat Fntastic op een opmerkelijke manier in het nieuws komt. De studio kwam eerder met The Day Before, maar de game kwam veel beloftes niet na. Bij lancering werd ineens de beschrijving van de game aangepast, om die discrepantie te verbergen. Het had alleen niet veel effect, want na een paar dagen gingen de servers al offline en werd de studio gesloten.
Niet veel later bleek alleen dat de studio niet was gesloten en dat het falen van The Day Before werd gewijd aan een haatcampagne. Een maand later was het ineens de schuld van een toxic management bij de studio.
Afgelopen september kondigde Fntastic een nieuwe game aan op Kickstarter, met beloftes dat het nu beter zou gaan. Een maand later werd de campagne offline gehaald, omdat de doelen niet waren behaald. Meteen daarna werd ITEMS door de studio aangekondigd.