Call of Duty Black Ops 6 is de volgende game in de franchise die last heeft van problemen met het spawn-systeem. Het wordt hoog tijd dat
Activision de problemen eens en voor altijd oplost.
Volgens velen is
Call of Duty Black Ops 6 de beste game in de franchise in een lange tijd. Niet alleen de campagne zit goed in elkaar, de Zombies-modus is uitgebreid en de multiplayer staat voor een groot gedeelte als een huis. Het is al met al een sterk pakket, wat bijvoorbeeld niet gezegd kon worden van
Call of Duty Modern Warfare 3. Dat was een verkapte uitbreiding op het voorgaande deel.
Tot nu toe is er alleen wel één vervelend probleem met
Call of Duty Black Ops 6. En dat is hoe het spawn-systeem is geregeld in multiplayer. Op
de subreddit van de game zijn al vele horrorverhalen te lezen en te zien van hoeveel chaos de belabberde spawns zorgen in de game.
Zo zijn er bijvoorbeeld video’s van spelers die hun crosshair simpelweg op één punt kunnen houden en de trekker constant kunnen overhalen, om op die manier elk lid van het vijandelijke team dat weer tot leven komt te doden met een headshot. Of wat te denken van spelers die een potje joinen die al bezig is en meerdere keren sterven, voordat ze zelfs maar een loadout kunnen kiezen. En al die deaths zijn gewoon geldig, waardoor ze het potje met een enorme achterstand beginnen.
Activision heeft aangegeven op social media dat laatstgenoemde
een probleem is waar aan gewerkt wordt. Spelers moeten namelijk eerst worden aangemerkt als spectator als ze een server joinen en niet meteen het veld in worden gegooid.
Terugkerend probleem bij elke Call of Duty
Natuurlijk kan het gebeuren dat er een probleem voorkomt met de release van een nieuwe game. We kijken er tegenwoordig niet meer van op als er vervelende bugs, glitches en andere problemen zijn in de eerste week bij een grote game. Bij
Star Wars Outlaws moesten spelers met early access - waar ze dik voor hadden betaald - zelfs de game opnieuw beginnen op de officiële releasedag, omdat er een probleem met corrupte save games.
Dat wordt alleen niet elke ontwikkelaar en uitgever vergeven en bij Call of Duty Black Ops 6 mag dat eigenlijk helemaal niet. De franchise kampt namelijk al met spawn-problemen sinds
Call of Duty Modern Warfare 2. Nee, niet de versie uit 2022, de versie uit 2009!
Zelf schrik ik geregeld midden in de nacht nog wakker van de spawns in World at War. Zo heb ik nog herinneringen dat ik spawnde bovenop een claymore en meteen explodeerde. Of dat ik binnen een tiende van een seconde stierf. Vervolgens zag ik op de Kill Cam dat ik spawnde voor een kogel die al in de lucht was en mij recht in het kranium raakte. Elke Call of Duty-speler heeft wel dat soort verhalen.
Wat kan er gedaan worden aan het probleem?
Volgens sommige spelers is het een onvermijdelijk probleem in Call of Duty, vanwege de onderliggende filosofie voor de games. Bovendien moeten spelers ook ergens spawnen en is het aan de andere kant oneerlijk om dat te doen in de rug van de tegenstander waar ze net legitiem door zijn verslagen.
Toch zou Activision iets kunnen veranderen aan de filosofie van Call of Duty om het spawn-systeem beter te maken. Zo kunnen de maps iets groter worden gemaakt of de time-to-kill worden verhoogd. Het hoeft niet meteen een gigantische hoeveelheid te zijn, maar het geeft spelers wel de kans om te reageren, in plaats van binnen een fractie van een seconde gedood te worden.
Als laatste optie is er bovendien nog een manier die vroeger door veel shooters werd gebruikt om spawn-camping op te lossen: spawn immunity. Geef spelers die spawnen simpelweg immuniteit voor een paar seconden, zodat ze kunnen reageren op de situatie om zich heen. En als ze voor die tijd de trekker overhalen, gaat de immuniteit vanzelf weg. Zo kan het door geen enkele partij worden misbruikt. Het is een simpele oplossing, maar wel eentje die zeer effectief is en geen impact heeft op de filosofie van Call of Duty.