Sinds de release van de
next-gen consoles zijn er alweer meerdere discussies ontstaan over de prijs van
games. Volgens de
CEO van Take-Two Interactive zijn spelers nu wel klaar voor games van 70 euro.
Het is geen geheim dat het maken van games steeds duurder wordt. Projecten van AAA games gaan gemoeid met tientallen of zelfs honderden miljoenen euros, door grotere teams, betere en meer ingewikkelde technologie en natuurlijk marketing. Uitgevers moeten dan ook veel exemplaren verkopen voordat ze winst kunnen maken op een AAA game.
Zo verrassend is het dan ook niet dat uitgevers games duurder proberen te maken dan de 60 euro die we gewend zijn sinds 2005. De CEO van Take-Two Interactive, Strauss Zelnick, gaf daarom tijdens de Morgan Stanley Technology, Media & Telecom Conference aan waarom de next-gen versie van basketbalgame
NBA 2K21 ineens duurder was, zo meldt
VGC.
Worden 70 euro games de norm?
Zelnick is niet de enige CEO van een grote uitgever die graag een prijsstijging ziet op het gebied van games. Zo gaat Jim Ryan, de grote baas van Sony Interactive Entertainment, nog een stapje verder, door te claimen dat 80 euro
een eerlijke prijs is voor PS5 games. Volgens de CEO komt doordat het aantal uren vermaak dat een game biedt, veel meer is dan elke andere vorm van entertainment.
Sony maakt overigens niet alle games in de PlayStation Store 80 euro, maar alleen haar eigen
first party games zoals de
Demon’s Souls Remake en
Ratchet & Clank: Rift Apart.