Stafield schepen moesten “heel dom” gemaakt worden

News
woensdag, 27 september 2023 om 15:30
starfield artworkf1683633013
De AI van vijanden in games is door de jaren heen veel complexer en beter geworden. Games krijgen er vaak veel lof voor als vijanden slim zijn. Maar in Starfield is er juist voor gekozen om vijandige schepen “heel dom” te maken.
De afgelopen weken zijn veel mensen druk aan de gang gegaan met Starfield. Een grote trekpleister van de game is dat je je eigen ruimteschepen kunt bouwen om door de ruimte te reizen. Daarbij komt je soms ook in benarde situatie waar je misschien in gevecht raakt met een ander schip, maar vijandige schepen blijken bewust niet bjizonder slim.
Dat vertelt Todd Howard in de AIAS Game Maker’s Notebook Podcast. Starfield schepen hadden aanvankelijk een best slimme AI, maar dat bleek de game vaak erg moeilijk te maken. In Howards woorden moesten schepen “erg dom” gemaakt worden, tot op het punt dat ze als het ware de speler vertellen “hey, je kunt een poosje op me schieten”.
De AI van ruimteschepen was volgens Howard belangrijk om precies goed te krijgen. Maar dat is een taak die voor veel games erg moeilijk is. Hij wilde bovendien ook dat de mechanics rondom schepen makkelijk te begrijpen waren, zonder dat de game in de ruimte gepauzeerd moest worden.

Starfield een groot succes voor Bethesda

Starfield is sinds begin deze maand beschikbaar en was meteen enorm populair. De game is de grootste lancering ooit voor zowel Bethesda als Xbox Game Studios. Ook wij konden Starfield waarderen en gaven de game een nette 8.

Populair Nieuws