De nieuwe regels voor porpoising in de
Formule 1 hebben een nieuw hoofdstuk gekregen.
Red Bull Racing verdenkt
Mercedes er namelijk van vals te spelen, door voorkennis te hebben gekregen van de
FIA.
Doordat sommige auto’s in de Formule 1 dit seizoen wel extreem hard op en neer gaan, het zogeheten porpoising-fenomeen, heeft de FIA besloten om nieuwe regels in het leven te roepen. Het bestuursorgaan gaat een maximum aan verticale bewegingen instellen, waar de teams zich aan moeten houden. Lukt dat niet, dan moet de rijhoogte omhoog, wat ten koste gaat van de snelheid, of er volgt diskwalificatie.
De aankondiging van de FIA is er gekomen op aandringen van
Mercedes, maar niet alle teams zijn daar blij mee. Zo zijn
Red Bull Racing en
Ferrari grote tegenstanders en naar verluidt heeft dat geleid tot een felle discussie tussen de teambazen in Montreal.
Tijdens de bijeenkomst op donderdag gaf de FIA de teams ook de mogelijkheid om een extra stang toe te voegen aan de auto, waar Mercedes opvallend genoeg de volgende dag al mee op de proppen kwam. Dat is opvallend, aangezien zo’n stang eerst geproduceerd zou moeten worden in de fabriek. In een interview met
Motorsport.com beschuldigt
Helmut Marko, de topadviseur bij Red Bull Racing, Mercedes dan ook van voorkennis.
Voorkeursbehandeling voor grote teams
De rol van de FIA in de Formule 1 ligt zeer gevoelig. Het bestuursorgaan moet onafhankelijk zijn, maar is in het verleden al vaker beschuldigd van een voorkeursbehandeling voor bepaalde teams. Zo kreeg de organisatie rond de eeuwwisseling de bijnaam ‘Ferrari International Assistance’ en vinden veel teams dat Mercedes de laatste jaren steeds haar zin krijgt. Het laatste woord over de huidige kwestie is dan ook nog zeker niet uitgesproken.