In verschillende landen is het nieuwe
Netflix-abonnement met reclame van start gegaan. Dit
abonnement onderbreekt content voor een kleine hoeveelheid advertenties, maar is goedkoper. Het blijkt alleen dat je met dit abonnement de nodige content misloopt.
Er waren al langer berichten dat het
Netflix-abonnement met
reclame meer nadelen zou krijgen dan alleen het feit dat je niet helemaal ongestoord kan kijken. Om content met reclame uit te zenden heeft Netflix namelijk een andere licentie nodig dan voor abonnementen zonder reclame. Het bedrijf zou alleen nog niet met alle partijen die content leveren een overeenkomst hebben bereikt voor het reclame-abonnement.
Het blijkt alleen dat deze partijen waarmee Netflix nog in onderhandeling is, geen kleine jongens zijn.
The Wall Street Journal meldt dat Netflix bijvoorbeeld nog geen deals heeft met Disney, Comcast, NBCUniversal, Warner Bros. Discovery en Sony Pictures Television. Lang niet al de bedrijven maken content exclusief voor Netflix, maar ze leveren de nodige
series die veel gekeken worden.
Sony gebruikt Netflix bijvoorbeeld nog steeds als
streamingdienst voor de meeste van haar films. Ook komen Cobra Kai, The Crown en Breaking Bad uit de stal van Sony. Dat is dus een aardige aderlarting voor de dienst. Gelukkig is een deal met Warner Bros., een studio die ook Netlfix Originals maakt, een stuk dichterbij.
Wanneer komt Netflix met reclame in Nederland?
Het is nog niet bekend wanneer Netflix het reclame-abonnement lanceert in Nederland. In Duitsland is het nu beschikbaar voor 4,99 euro per maand. Het lijkt waarschijnlijk dat dat ook hier de pijs wordt.