Pokémon maakt gevechten begrijpelijker met AI

News
dinsdag, 13 februari 2024 om 16:00
pokemon scarlet violetf1657201639
Gevechten in de Pokémon-games lijken heel eenvoudig, maar op hoog niveau kan er heel wat bij komen kijken. De toeschouwer krijgt alleen niet alle complexiteit mee. Daar gaat Pokémon nu iets aan doen met behulp van AI.
Vaak is een Pokémon-gevecht minder spannend om naar te kijken dan om aan deel te nemen. Helemaal als er tactieken worden toegepast die jou boven de pet gaan is het maar de vraag of het wel leuk is om te blijven kijken. The Pokémon Company wil daar verandering in brengen voor de aankomende Dragon King Championships, waarbij Scarlet en Violet op hoog niveau worden gespeeld.
Er is daarom een partnerschap aangegaan met de AI-ontwikkelaar HEROZ. Dat bedrijf heeft de Pokémon Battle Scope ontwikkeld. Het systeem bekijkt het Pokémon-gevecht en geeft kijkers allerlei informatie, bijvoorbeeld over wie op dat moment de grootste kanshebber is om te winnen en wat mogelijke volgende zetten kunnen zijn. Ook de status van Pokémon en het veld worden weergegeven (via Automaton).

Pokémon Battle Scope gemaakt met ‘voorwerk’

HEROZ heeft al eens iets vergelijkbaars gemaakt. Het bedrijf maakt ook een programma dat zorgt dat het Japanse bordspel Shogi beter te volgen is voor de kijker. De Pokémon Battle Scope is op dat programma gebaseerd.
Het kampioenschap waarbij de Battle Scope wordt geïntroduceerd is al snel, namelijk op 25 februari. Dat kampioenschap is wel voor een Japans publiek. Het is nog niet duidelijk of de Battle Scope ook gebruikt gaat worden bij westerse Pokémon-toernooien.