Het juridische team van
Sony mag weer aan de bak. Het bedrijf wordt namelijk aangeklaagd, omdat het klanten zou 'oplichten' op de
PlayStation Store.
Sony wordt deze keer niet aangeklaagd door een concurrent of ander bedrijf, maar door een groep individuen. Onder leiding van Alex Neill, die zich al langer hard maakt voor de rechten van consumenten, is er een
aanklacht ingediend omdat Sony haar marktpositie zou misbruiken door klanten op te lichten op de
PlayStation Store. Dat meldt
Sky News.
Het probleem zit volgens Neill in de
commissie van 30 procent die Sony eist voor elke digitale game en in-game content die wordt verkocht via de PlayStation Store. Door die 'oneerlijke voorwaarden' worden ontwikkelaars en uitgevers geforceerd om de kosten door te rekenen voor consumenten.
Compensatie voor alle PlayStation Store klanten
De aanklacht stelt dat consumenten in het Verenigd Koninkrijk over de afgelopen zes jaar vijf miljoen pond teveel hebben betaald door de oneerlijke commissie van Sony. Er wordt dan ook een schadevergoeding van vijf miljoen pond geëist. Iedereen in het VK die de afgelopen zes jaar een aankoop via de PlayStation Store heeft gedaan, zou dan recht hebben op compensatie.
In een verklaring laat Neill weten dat de actie van Sony ten koste gaat van 'miljoenen mensen die het niet kunnen veroorloven, met name middenin een crisis waarin de portemonnee meer dan ooit wordt uitgeperst'. Neill wordt bijgestaan door het advocatenkantoor Milberg London LLP.