PlayStation ontwikkelaar verdedigt Starfield framerate

News
dinsdag, 13 juni 2023 om 16:30
starfield artworkf1683633013
Xbox pakte onlangs flink uit met nieuwe beelden van Starfield. Daarbij werd alleen ook informatie gedeeld die voor velen als een teleurstelling komt: de framerate van de game komt op console niet boven de 30 fps uit. Een PlayStation ontwikkelaar verdedigt deze keuze nu.
Met de nieuwe console-generatie werd van alles beloofd over resolutie en performance, maar in de praktijk is niet alles mogelijk voor elke game. Starfield heeft er bijvoorbeeld voor gekozen om een maximale framerate van 30 fps in te stellen. Dat schiet bij velen alleen in het verkeerde keelgat: spelers willen liever de keuze hebben om de game op 60 fps te laten draaien.
De lage framerate is volgens de ontwikkelaars een bewuste keuze om de game er zo mooi mogelijk uit te laten zien, maar veel spelers beschuldigen Bethesda en Xbox ervan een onafgemaakte game uit te brengen. Maar verschillende kenners verdedigen de game, waaronder een medewerker van God of War-studio Sony Santa Monica, Dannie Carlone. Hij geeft in een reactie op een inmiddels verwijderde Tweet aan dat 60 fps een enorme aanslag zou zijn op de grafische pracht van Starfield.
Carlone vermoedt dat Bethesda performance problemen als pop-in (waarbij voorwerpen uit het niets verschijnen terwijl je ze al lang had moeten kunnen zien) wil voorkomen. In een andere reactie verklaart hij verder dat Bethesda misschien had kunnen kiezen voor een lagere resolutie met een hogere framerate, maar dat er duidelijk een keuze is gemaakt om in te zetten op mooie beelden. Iedereen mag daar natuurlijk van vinden wat ze willen.

Starfield blijft 30 fps vanwege broodjes

Ook John Linneman van Digital Foundry heeft een verklaring voor de framerate van Starfield. Hij wijst een moment uit de Starfield Direct aan als grote reden dat 60 fps waarschijnlijk niet mogelijk is. Starfield-producer Jamie Mallory vertelde tijdens de show namelijk dat ze in de game graag broodjes steelt die ze verzamelt in haar ruimteschip.
Dat betekent dat Starfield de locatie van vrijwel alle objecten in de wereld onthoudt. Dat soort dingen vraagt veel van een console, waardoor er uiteindelijk niet veel mogelijkheden zijn om de framerate hoog te houden. Sommige krachtige PC’s kunnen het wel, maar van de Xbox Series X is het teveel gevraagd.