Neeraj Arora, die tot 2018 de zakelijk directeur was voor
WhatsApp, heeft nu veel spijt van de
verkoop van de chatdienst aan
Facebook. Dat heeft hij laten weten in
een thread op Twitter.
Veel mensen zullen
WhatsApp alleen kennen als een chatdienst van Facebook - wat tegenwoordig
Meta is geworden. Dat is alleen niet altijd zo geweest, want tot 2014 was het een onafhankelijke chatdienst. De app werd in dat jaar pas verkocht aan Facebook voor maar liefst 22 miljard dollar.
Neeraj Arora, die als Chief Business Officer van WhatsApp nauw betrokken was bij de
overname, heeft nu op Twitter gedeeld wat er allemaal is afgesproken tijdens de deal - en waarom hij er nu spijt van heeft.
Facebook beloofde onder andere om nooit advertenties in WhatsApp te implementeren, end-to-end encryptie volledig te ondersteunen, volledige onafhankelijkheid als het aankomt op product-beslissingen en een plek in het bestuur van Facebook voor WA-oprichter Jan Koum. WhatsApp eiste daarnaast dat Facebook niet de data van gebruikers zou minen.
Afspraken geschonden door Facebook
Die afspraken is het huidige
Meta niet allemaal nagekomen. Zo heeft het bedrijf advertenties toegevoegd aan de Status-pagina op WhatsApp. Dat is alleen één grote flop gebleken, waardoor de advertenties weer zijn verwijderd. En toen het Cambridge Analytica-schandaal in 2018 aan het licht kwam, was Brian Acton, de mede-oprichter van WhatsApp, dan ook woedend. Hij riep via Twitter op
om Facebook massaal te verwijderen.
Volgens Neeraj Arora is WhatsApp tegenwoordig een schim van wat het vroeger was, dankzij de inmenging van Facebook/Meta. De zakelijk directeur is in 2018 dan ook vertrokken bij het bedrijf en heeft daarna
zijn eigen social media-platform opgericht genaamd HalloApp.