Opmerkelijk: GTA 5 is grootste inspiratiebron voor Dragon's Dogma 2

News
maandag, 25 september 2023 om 16:30
dragons dogma 2 headerf1695647836
De ontwikkelstudio achter Dragon’s Dogma 2 heeft zich niet het meeste laten inspireren door een grote fantasy RPG. Nee, de belangrijkste inspiratiebron is GTA 5.
Fans van Dragon’s Dogma wachten al een lange tijd op een sequel. Het origineel kwam uit in 2012 en introduceerde een aantal interessante mechanics, waaronder het Pawn-systeem en zeer actievolle gevechten, waarbij je zelfs op enorme monsters kan klimmen.
Vorig jaar is dan eindelijk een sequel officieel aangekondigd en in juni is de eerste gameplay getoond. Volgens game director Hideaki Itsuno is het fantasy RPG-genre sinds de eerste Dragon’s Dogma drastisch veranderd, dus kunnen we nieuwe features verwachten. In een interview met VGC laat Itsuno weten dat de hoofdfocus was om features te maken die de studio eigenlijk al wilde implementeren in het origineel, maar destijds technisch niet mogelijk waren.
Daarnaast komen er ook mechanics uit de hoge hoed van andere studio’s. Naast de eigen plannen is er namelijk een opvallende inspiratiebron voor Dragon’s Dogma 2: GTA 5.

“Als ik één andere game moest kiezen die in de tussentijd uitkwam, zou ik GTA 5 zeggen. Ik bewonderde de manier waarop ze een wereld wisten te creëren waarin het echt voelde alsof de NPC's onafhankelijk van de speler hun leven leidden. Er kon allerlei interessant opkomend gedrag ontstaan wanneer je de stad aan het verkennen was en het voelde alsof er allerlei rare ongelukken gebeurden, of je er nu was of niet.”

Dagelijkse routine in Dragon’s Dogma

Zo’n soort levende wereld wil Itsuno ook bereiken in Dragon’s Dogma 2. Daarvoor hoeft Capcom niet helemaal van voor af aan te beginnen. In de originele Dragon’s Dogma was er ook al een wereld waarin NPC’s duidelijk hun eigen routine volgden. Zo kon je bijvoorbeeld winkeliers alleen bezoeken tijdens kantooruren en na werktijd was het ook mogelijk om ze door de stad te volgen naar hun woning.