Nog meer YouTube advertenties onderweg

News
dinsdag, 14 juni 2022 om 18:00
pexels freestocksorg 34407 1f1633386550
Google zal zich moeten aanpassen van de Europese Commissie. De commissie vindt namelijk dat YouTube machtsmisbruik maakt met het gebruik van Google's eigen reclamebureau Google Ad Manager. Reuters meld dat Google open staat voor derde partij advertenties op YouTube.
De Europese Commissie heeft al een hele tijd haar ogen gericht op YouTube. Die ogen gluren naar de overtredingen die YouTube begaan zou hebben op het gebied van advertenties op het platform. De Europese Commissie is vorig jaar namelijk een onderzoek gestart naar aanleiding van het gebruik van Google Ad Manager. De Europese Commissie doet nu onderzoek of Google Ad Manager regels overtreedt die andere adverteerders zou benadelen.
Als je reclame wil maken op YouTube dan moet je dat via Google Ad Manager doen. De gebruikersgegevens die daar uit komen zijn erg gewild onder de adverteerders. In het onderzoek van de Europese Commissie wordt dan ook voornamelijk gekeken of deze gegevens vrij gegeven worden aan derden.
Om de Europese Commissie een stap te snel af te zijn stelt Google voor om beperkingen voor derden op te heffen. Daarmee wil het techbedrijf graag een boete voorkomen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Dat is al helemaal waar als het gaat om boete van 10 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf. In 2021 was de omzet van Google namelijk 258 miljard dollar.

YouTube al vaker onder vuur

Het moederbedrijf Alphabet dat achter YouTube zit heeft al eerder drie boetes gekregen van de Europese Commissie wegens mededingingsregels schendingen. Een vierde boete willen ze dus niet hebben. Dat zou weg gegooid geld zijn, vooral als het gaat om extra advertenties of adverteerders op hun geliefde platform.

Populair Nieuws