The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom is een enorm succes voor
Nintendo. Het is dan ook niet bijzonder verbazingwekkend dat Nintendo veel patenten aanvraagt voor features en technologieën die in de game zijn gebruikt. Maar het bedrijf lijkt daar toch wel erg ver in te gaan.
Toen we nog weinig wisten over
Tears of the Kingdom vroegen veel spelers zich af of de game niet teveel zou lijken op
Breath of the Wild. Maar inmiddels weten we dat de nieuwe game zich onderscheidt met allerlei nieuwe features. Die zijn niet alleen nieuw ten opzichte van Breath of the Wild, maar vaak ook min of meer uniek in games in het algemeen.
Het is dan ook geen wonder dat Nintendo stapels patenten aanvraagt voor technologieën die in Tears of the Kingdom zijn gebruikt. In de afgelopen maand zijn meer dan 30 patenten publiek geworden, waarvan er maar één niet direct met de nieuwe Zelda te maken had (via
Automaton). Er zijn alleen ook patenten bij voor features die wel erg algemeen zijn.
Het meest opvallend is mogelijk het
patent voor het laadscherm van Tears of the Kingdom. Wanneer je organisch door de game reist zie je meestal geen laadschermen, maar wanneer je
fast travel gebruikt of een
shrine betreedt moet de game toch echt laden. In het geval van
fast travel laat de game op de kaart zien waar je bent en waar je naartoe gaat. Deze “verrijkende” feature wil Nintendo patenteren.
Nintendo patenten te agressief?
Voor Japanse standaarden vraagt Nintendo erg veel patenten aan. Daarvan worden er ook veel geweigerd, maar toch is er wat kritiek op de agressieve manier waarop het bedrijf te werk gaat. Je kunt je bijvoorbeeld afvragen of een patent op het laten zien van een kaart tijdens het laden de concurrent niet te veel beperkt, zelfs als de technologie momenteel uniek is.