De
Nintendo Switch heeft hier en daar wat technische problemen, zoals de beruchte
Joy-Con drift. Gelukkig kun zijn er reparaties aan te vragen voor je console en controllers, maar
Nintendo stelt daar nu een bijzondere voorwaarde aan. Klanten moeten het namelijk wel netjes houden in communicatie met de
klantenservice.
Nintendo of Japan heeft de
voorwaarden bijgewerkt die gelden voor reparaties van Nintendo hardware. Een verzoek tot reparatie kan nu geweigerd worden als de klant ongepast gedrag vertoont richting een Nintendo-medewerker. Het kan daarbij gaan om schelden, bedreigingen of gevallen waarin een klant bewust de tijd van de medewerker verdoet.
Tegenover
Kyodo News laat Nintendo weten dat het verwacht dat klanten begrip zullen hebben voor deze nieuwe voorwaarde. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen de reputatie klanten altijd trouw te woord te staan. Dat klanten ook normaal omgaan met medewerkers van het bedrijf lijkt dan ook een redelijke eis.
De nieuwe eis wordt geprezen door het Japanse ministerie van volksgezondheid en ook de online gemeenschap in het land zou positief reageren. Hiromi Ikeuchi, expert op het gebied van klantenpsychologie geeft aan dat door social media goed duidelijk is geworden dat werknemers in bepaalde industrieën veel worden lastiggevallen. Ze vindt de keuze van Nintendo om reparatie te weigeren voor klanten die zich misdragen een bij de tijdse zet.
Komt dit beleid voor Switch reparaties ook naar Nederland?
Voorlopig lijkt het erop dat alleen Japanse klanten rekening moeten houden met deze nieuwe eisen van Nintendo. Er is buiten Japan geen vergelijkbare wijziging van de voorwaarden voor reparaties aangekondigd. Dat betekent natuurlijk niet dat je er goed aan doet om klantenservicemedewerkers lastig te vallen.