Er is steeds meer mogelijk met AI en veel game-ontwikkelaars willen die mogelijkheden wel omarmen. Maar bij Nintendo ligt dat iets anders. De Japanse gamegigant ziet alleen wat potentiële problemen met het gebruik van deze technologie.
Het gebruik van AI is een veelbesproken onderwerp in de laatste jaren. Er is steeds meer mogelijk als het bijvoorbeeld gaat om het genereren van tekst, beelden en andere content. Ondanks angsten dat de technologie banen kan gaan kosten, zien veel ontwikkelaars mogelijkheden om het maken van een game te versnellen.
Nintendo heeft zich nog niet uitgelaten over hoe het tegenover AI staat, maar tijdens een recente vraag- en antwoordsessie met investeerders is het onderwerp aan bod gekomen (via TweakTown). Daarbij heeft Nintendo-baas Shuntaro Furukawa laten weten dat het bedrijf nog niet staat te springen om AI te gaan gebruiken. Dat heeft ten dele te maken met problemen rondom rechten.
Vermoedelijk doelt Furukawa erop dat AI die tekst en beelden kan genereren vaak getraind is met data waar nog copyright op geldt. Als je het materiaal van zo’n AI gebruikt in je game waar je vervolgens ook copyright op wil, kan er een juridisch ingewikkelde situatie ontstaan. Nintendo zelf is heel scherp op het beschermen van het eigen copyright, dus het is logisch dat het niet zit te wachten op onnodig ingewikkelde juridische zaken.
Een andere reden dat Nintendo momenteel niet met AI wil werken is dat het bedrijf volgens Furukawa over genoeg kennis beschikt om het niet nodig te hebben. Het bedrijf heeft “decennia ervaring in het creëren van optimale gaming ervaringen”. Nintendo blijft flexibel als het gaat om nieuwe technologieën, maar wil iets kunnen leveren dat niet met alleen technologische middelen bereikt kan worden.
Overigens wijst Furukawa erop dat andere vormen van AI al jaren gebruikt worden. Tegenwoordig wordt met AI vaak gedoeld op ChatGPT-achtige generatieve AI, die content kan genereren. Maar de term AI heeft een bredere betekenis en programma’s die bepalen hoe een vijand in een game zich gedraagt valt daar bijvoorbeeld ook onder. Dat soort AI wordt ook bij Nintendo al heel lang gebruikt.