Concord was waarschijnlijk de grootste flop in de geschiedenis van PlayStation. Toch geeft de uitgever live-service games niet op.
Een paar jaar geleden heeft PlayStation besloten dat er veel geld te halen valt uit live-service games, nadat succesvolle projecten als Fortnite aan de lopende band geld binnen harken. Meerdere studio’s zijn daarom gezet op het ontwikkelen van live-service games, waarbij er volgens de uitgever op een gegeven moment ‘meer dan tien’ in ontwikkeling waren.
De live-service games van PlayStation zijn tot nu toe alleen niet zo’n succes geweest. Concord heeft maar twee weken bestaan en de multiplayer The Last of Us heeft niet eens het levenslicht gezien.
Ondanks de torenhoge kosten (Concord heeft naar verluidt meer dan 200 miljoen dollar gekost) en weinig returns, geeft PlayStation het live-service project nog niet op. Dat heeft co-CEO Hermen Hulst duidelijk gemaakt in een interview met Famitsu.
Eén ding dat constant blijft, is het verlangen van mensen naar geweldige entertainmentervaringen en de aandacht voor games blijft groeien. Dit heeft echter ook voor concurrentie gezorgd en zoals veel bedrijven in de branche hebben we onze activiteiten moeten aanpassen om een duurzamere basis te leggen. We zullen ons blijven richten op de ontwikkeling van live-servicetitels, samen met de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen.- Hermen Hulst
De reden waarom PlayStation ermee door blijft gaan, komt volgens Hulst door Helldivers 2. De game kwam begin 2024 uit en stond niet bij veel mensen op de radar, zelfs niet bij PlayStation zelf. De titel was alleen al snel een succes, dat veel spelers aantrok.
Nog steeds wordt Helldivers 2 veel gespeeld, wat mede komt door de constante toevoer van gratis nieuwe content. De nieuwe baas van PlayStation zegt dat er veel geleerd is van de game en de resultaten ‘tonen de potentie aan van live-service games’.