Nintendo en
Xbox gooien de prijzen voor games flink omhoog.
EA gaat opvallend genoeg niet mee in het plan van de twee grote uitgevers.
EA staat normaliter niet bekend als een bedrijf dat veel kansen ongemoeid laat om extra geld te verdienen. Recent heeft de uitgever bijvoorbeeld
een betaalde battle pass toegevoegd aan EA Sports FC 25. Een game die al voor de volle pond wordt verkocht en ook nog eens tal van andere in-game aankopen kent voor de populaire Ultimate Team modus.
Toen Nintendo met de Switch 2 Direct hogere prijzen voor nieuwe games aankondigde - zo krijgt Mario Kart World een adviesprijs van 90 euro voor de fysieke versie - en Xbox recent ook
een prijsverhoging uit de doeken deed, was de verwachting dat zich snel bij dat groepje zou aansluiten. Dat blijkt echter toch niet het geval te zijn.
Tijdens een aandeelhoudersvergadering werd deze week gevraagd of de prijzen van EA ook omhoog gaan. De CFO van het bedrijf heeft daarin duidelijk gemaakt dat ‘er momenteel geen verandering wordt aangebracht in de strategie voor games’, zo meldt
VGC. CEO
Andrew Wilson zegt dat EA spelers het gevoel wil geven dat ze waarde krijgen voor het geld dat ze voor hun games betalen.
Aan het eind van de dag, of we nu iets doen dat een dollar kost, of we iets doen dat $10 kost, of we iets doen dat $100 kost, ons doel is altijd het leveren van ongelooflijke kwaliteit en exponentiële waarde aan ons spelersbestand. En wat we in de loop der tijd hebben ontdekt, is dat als we kwaliteit en waarde met elkaar kunnen combineren, ons bedrijf sterk en veerkrachtig is en blijft groeien.
- Andrew Wilson, CEO EAHoofdprijs voor GTA 6?
Een specifieke game waar al een tijdje geruchten gaat over de prijs, is GTA 6. Analisten verwachten dat de prijs van de game een stuk hoger zal uitvallen dan de 60 a 70 euro die tot voorheen gebruikelijk was. Het is zelfs goed mogelijk dat de nieuwe game van Rockstar, die nu in mei 2026 moet verschijnen,
een prijskaartje krijgt van 100 euro.