Het beeld van gaming door het mainstream publiek is vaak heel anders dan de echte fans. Maar volgens
Neil Druckmann kan de nieuwe game van
Naughty Dog de perceptie op games compleet veranderen.
Terwijl muziek en films in de ogen van veel mensen gezien kan worden als een ware kunstvorm, hebben games nog niet dezelfde status. Ondanks dat er wel degelijk titels zijn die als een kunstwerk gezien kunnen worden en waar evenveel passie en innovatieve ideeën in zitten als andere media.
Langzaam komt er alleen toch wel verandering in. Zo is het bij een groot publiek ineens duidelijk geworden dat games wel degelijk een meeslepend, emotioneel en diepgaand verhaal kunnen vertellen. Dat komt door de doorbraak van films en series die gebaseerd zijn op games, met als beste voorbeeld
The Last of Us op HBO.
De serie is gemaakt in samenwerking met Naughty Dog en schrijver en regisseur Neil Druckmann is zelfs co-showrunner voor de serie. In het eerste seizoen werd dan ook bijna één op één het verhaal uit de originele
The Last of Us uit 2013 nagespeeld.
In
een interview op de website van
Sony laat Druckmann weten dat er momenteel ‘een groeiende waardering is voor games’ in alle leeftijdsgroepen. Het succes van de show heeft games in de spotlight gezet bij een breder publiek en daardoor heeft president van Naughty Dog nog meer zin gekregen om zijn nieuwe game te tonen.
“Deze zichtbaarheid maakt me niet alleen enthousiast voor ons huidige project, maar ook voor het bredere potentieel van games om een wereldwijd publiek te boeien. Ik ben benieuwd hoe onze nieuwe game aanslaat, omdat het de mainstreamperceptie van gaming zou kunnen herdefiniëren.”
— Neil DruckmannEen mysterieus project
Druckmann heeft al eerder laten vallen dat zijn studio werkt aan een nieuwe game. Tot nu toe is het project alleen nog in mysterieën gehuld. Het is niet duidelijk wat voor soort game het wordt. Wanneer de game officieel wordt aangekondigd, zullen we er in ieder geval niet nog jaren op moeten wachten.
Door de vroege aankondiging van voorgaande titels is er volgens de topman namelijk veel druk op Naughty Dog komen te liggen. Om ervoor te zorgen dat er geen ‘problemen tussen werk en privé’ ontstaan, wacht de studio met de aankondiging een stuk vroeger op de lancering.