Nieuwe EU-wet pakt illegale content en online reclame aan

News
dinsdag, 26 april 2022 om 11:00
europe gedabf2ebc 1280f1650902133
Onlangs is de EU het eens geworden over nieuwe wetgeving over de digitale markt (Digital Markets Act). Daar komt nu ook een wet bij over digitale diensten (Digital Service Act). Deze moet EU-burgers online beter beschermen tegen illegale content en persoonsgerichte reclame.
Er is al langere tijd discussie over online privacy, waarbij met name gerichte reclame een discussiepunt is. Nieuwe EU-wetgeving moet gerichte reclames nu aanpakken. Zo mogen bepaalde gegevens zoals religie en etniciteit niet meer verzameld worden voor advertenties en mogen kinderen helemaal geen gepersonaliseerde reclame zien.
Ook kunnen overheden aangeven dat bepaalde illegale content van online platforms verwijderd moet worden. Bedrijven moeten regels opstellen die aangeven hoe ze illegale content bestrijden. Veel grotere bedrijven doen dat al, maar nu wordt het verplicht.
Het gaat bij deze illegale content bijvoorbeeld om terrorisme, kindermisbruik of haat. Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie zegt dat wat offline illegaal is dat online ook is. EU-lidstaten bepalen zelf wat in hun land wel of niet illegaal is.
iphone privacy behouden bescherm je telefoon en jezelf 128848

Ook algoritmes transparanter

Online platforms die algoritmes gebruiken om te bepalen wat voor content gebruikers zien moeten volgens de nieuwe wet inzicht geven in hoe die algoritmes werken. Ook moeten gebruikers persoonlijke aanbevelingen uit kunnen schakelen.
De Digital Service Act kan in 2024 in werking treden. Dat is een stukje later dan de Digital Markets Act, die dit jaar nog in werking kan treden. De Digital Markets Act krijgt wat weerstand vanuit de techindustrie, maar het moet nog blijken hoe de industrie op deze wetgeving reageert.