Eerder dit jaar heeft
Apple besloten om een nieuw privacybeleid in te voeren. Die beslissing heeft ervoor gezorgd dat
social media platforms als
Facebook,
Snapchat en
Twitter miljarden aan winst hebben misgelopen.
Gebruikers van Apple producten hebben sinds iOS 14.5 een nieuwe, belangrijke optie erbij gekregen. Sindsdien kunnen gebruikers namelijk zelf aangeven of bedrijven hun data mogen verzamelen via de instellingen. Daar komt bovendien bij kijken dat bedrijven sinds iOS 14.4
toestemming moeten vragen om data te mogen verzamelen en daar een profiel van op te stellen.
Aangezien veel social media bedrijven juist veel verdienen op basis van data van haar klanten, is het nieuwe beleid een grote financiële dreun geweest. Dat blijkt uit onderzoek van de
Financial Times. De krant meldt dat Facebook, Snapchat, Twitter en YouTube samen maar liefst 9,85 miljard dollar, omgerekend bijna 8,5 miljard euro, zijn misgelopen door het nieuwe beleid van Apple.
Facebook de grootste verliezer
Het grootste slachtoffer is met afstand
Facebook. Het social media platform staat dan ook bekend om haar verdienmodel, door zoveel mogelijk data van haar gebruikers te verzamelen en die vervolgens te gebruiken voor gerichte advertenties. Het heeft gezorgd voor ongeveer 7 miljard euro aan gemiste winst in het afgelopen half jaar.
De tweede die op de lijst staat is
het snel groeiende Snapchat. Dat komt onder andere doordat het bedrijf geen desktop-versie heeft en dus voor een groot gedeelte afhankelijk is van iOS-gebruikers. Twitter is ondertussen een stuk minder afhankelijk van gerichte advertenties en heeft daardoor relatief weinig schade opgelopen, evenals de diensten van
Google. Volgens Ruth Porat, de financieel directeur van moederbedrijf Alphabet, is het voor Google niet nodig om gebruikers te
tracken in
third party apps.