Netflix gaat niet meer voor matchmaker spelen

News
vrijdag, 19 januari 2024 om 14:30
netflix 5432181 1920f1658221200
Er zijn heel veel films en series om te kijken. Soms is het dan ook lastig om te bepalen of iets voor jou is. Een functie om je daarbij te helpen wordt binnenkort geschrapt door Netflix.
De hoeveelheid content op een streamingdienst kan tot de nodige keuzestress leiden, dus vaak zijn er systemen om te zorgen dat er content wordt aangeraden die je misschien leuk vindt. Eén zo’n feature wordt binnenkort alleen niet meer gebruikt door Netflix. Het gaat om het matchpercentage.
Netflix gebruikte dat de afgelopen paar jaar om een indicatie te geven van hoeveel een serie overeenkwam met jouw smaak, in de hoop dat je op die manier nog zelden iets zou opzetten dat tegenviel. Maar dat percentage, dat via een algoritme werd bepaald, wordt binnenkort niet meer weergegeven, zo bevestigt de streamingdienst aan IndieWire. In plaats daarvan zet de dienst volledig in op tags, een functie die al langer bestaat.
Er zijn zelfs 30 mensen in dienst bij Netflix die niets anders doen dan het taggen van films en series. Dat team hangt aan alle content een aantal woorden dat de inhoud of sfeer beschrijft. Tegenover The New York Times vergelijkt Netflix het met de tekst op de cover van een tijdschrift: met alleen de coverfoto en een titel zullen niet veel mensen een tijdschrift kopen, terwijl een opvallende tekst uit een artikel de aandacht misschien wel trekt.

Netflix is erg serieus met tags

Het is voor Netflix belangrijk dat mensen snel iets uitzoeken om te kijken. Als de keuze niet binnen een minuut na het openen van de app gemaakt is, keldert de kans dat iemand überhaupt iets gaat kijken. Het tag-team neemt zijn taak dan ook serieus en voert interne discussies over het creëren van nieuwe tags, of het samenvoegen van tags die op elkaar lijken.