De vernieuwde versie van
PS Plus levert niet helemaal de resultaten op die
Sony heeft verwacht. Daarom heeft
Microsoft nu een gouden
tip om de abonnementsdienst een succes te maken.
Microsoft en Sony zijn in een aparte strijd verwikkeld met elkaar, door de overname van Activision Blizzard. Beide grootmachten willen aan de waakhonden namelijk duidelijk maken dat ze helemaal niet zo’n grote speler zijn, om hun kant van het verhaal kracht bij te zetten.
Zo claimt Sony dat de ruim 47 miljoen betalende PS Plus-leden die het aan het begin van 2022 had, minder betekent dat de 29 miljoen
Xbox Game Pass-leden van Microsoft. Daar komt bovendien bij dat de vernieuwde versie van PS Plus niet bepaald een succes is.
Sterker nog, het aantal abonnees is
teruggelopen van 47,3 miljoen naar 45,4 miljoen. De nieuwe versie van PS Plus is dus een grote flop te noemen, aangezien er juist een groei was verwacht. Microsoft heeft een tip voor Sony om daar verandering in te brengen, zo uit
een document aan de CMA.
“Het is duidelijk dat Sony een reeks opties heeft om de concurrentiepositie van PlayStation Plus te handhaven of te verbeteren. Op zijn minst zou Sony op de 'dag en datum' extra first-party en third-party releases in PlayStation Plus kunnen opnemen.”
Grote games voor PS Plus
Microsoft doelt daarmee op meer Day One Releases uitbrengen via
PlayStation Plus, precies zoals de uitgever zelf doet met de Xbox Game Pass. Zo zijn first party-titels als
Halo Infinite en het aankomende
Starfield direct te spelen via de dienst.
De concurrent van Sony beargumenteert dat spelers erg blij zullen worden als games als
God of War Ragnarok,
The Last of Us,
Marvel’s Spider-Man en
Final Fantasy VII Remake direct te spelen zijn via PS Plus. Of Sony dat ook daadwerkelijk gaat doen, die kans is erg klein.