De laatste twee seizoenen heeft
Mercedes gereden met een controversieel
ontwerp, het zogeheten zero-sidepod design. Maar daar stapt het team nu van af, want Mercedes gaat Red Bull Racing achterna.
Toen
Mercedes tijdens de pre-season test in 2022 verscheen met een auto zonder sidepods, keek iedereen verrast op en vreesde het ergste. De vorige keer dat Mercedes namelijk op de proppen kwam met een opvallend idee, het DAS-systeem, was het team namelijk oppermachtig.
Maar al snel bleek dat het ontwerp goed werkt op papier, maar niet in de praktijk. Toto Wolff zei zelfs dat Mercedes in 2023 met een compleet ander ontwerp zou komen, maar aan het begin van dit seizoen had de W14 alsnog geen sidepods. Daar komt nu verandering in in Monaco.
F1-journalist Albert Fabrega heeft namelijk
een paar foto’s achter de schermen gemaakt van de
upgrades die Mercedes mee heeft genomen. Daarop is te zien dat er eindelijk echte sidepods geïnstalleerd gaan worden op de W14. Daarvoor heeft Mercedes ook blijkbaar gekeken naar
Red Bull Racing, aangezien de luchtinlaat hoger zit en eronder een luchttunnel, net zoals op de RB19.
Uitstel voor de upgrades
Mercedes was eigenlijk van plan om de upgrades mee te nemen naar Italië voor de GP van Imola. Die race is alleen afgelast door het noodweer in de regio. Het is alleen wel de vraag in hoeverre Mercedes de upgrades goed kan testen.
Het krappe stratencircuit van Monaco is namelijk normaal niet een plek waar teams hun nieuwe onderdelen willen testen, omdat het voornamelijk gaat om langzame bochten. Waarschijnlijk zullen we pas volgende week in Spanje echt zien hoe goed de nieuwe sidepods van Mercedes zullen werken.