Op de eerste paar races na, verloopt het seizoen van
Sergio Perez niet opperbest. Het einde lijkt ook bijna in zicht te komen, want volgens adviseur
Helmut Marko zou een ‘ander team en klimaat’ wel eens het beste zijn voor de coureur.
Er is geen twijfel over mogelijk dat de RB19 één van de meest dominante
F1-auto’s is die ooit gemaakt is, maar dat zou je niet denken als je kijkt naar de prestaties van
Sergio Perez. Waar
Max Verstappen afgelopen weekend al wereldkampioen is geworden en 433 punten heeft, is Perez nog niet zeker van zijn tweede plaats. Met 224 punten hijgt
Lewis Hamilton (194 punten) in de nek van de Mexicaan.
Ondanks dat Perez nog een contract heeft bij Red Bull tot het einde van volgend jaar, begint het er steeds meer op te lijken dat de coureur die misschien niet uitrijdt bij
Red Bull Racing. Dat blijkt nu helemaal uit de woorden van Helmut Marko, naar aanleiding van een uitspraak van voormalig F1-coureur Gerhard Berger.
Berger was ooit de teamgenoot van Ayrton Senna en besloot dat het beter was om het enorme talent uit de weg te gaan bij een ander team. Volgens de voormalig coureur kan dat ook een optie zijn voor Perez, dat wordt benadrukt door Marko in een interview met
OE24.at.
“Dat is gewoon het lot met Verstappen dat hij nu ondergaat. Dat was al het geval met Gasly. Vanuit dat oogpunt is de verklaring van Berger juist: Perez heeft een verandering van klimaat en team nodig. Nu zullen we zien hoe de komende twee races verlopen. Maar het team en hijzelf zijn zich ervan bewust dat hij in een crisis verkeert.”
Kapers op de kust
Door het lange contract van Perez zit
Red Bull Racing bovendien in een lastige situatie met coureurs. Yuki Tsunoda blijft voorlopig namelijk bij AlphaTauri door de connectie met Honda, terwijl Daniel Ricciardo dit jaar is teruggekeerd (als vervanger voor Nyck de Vries) en een contract voor 2024 heeft gekregen.
Ondertussen heeft Liam Lawson met zijn invalbeurten voor Ricciardo bewezen dat hij ook rijp is voor de
Formule 1. Er is nu alleen geen plek voor de Nieuw-Zeelander. Daar lijkt in 2025 sowieso verandering te komen, maar mogelijk wordt er al eerder ruimte gemaakt voor de jonge coureur.