Normaal worden de tijden voor een Grand Prix zo afgestemd dat de race ergens in de middag plaatsvindt voor Europese kijkers. Maar de GP van Japan wijkt behoorlijk af van het gebruikelijke
tijdschema.
De coureurs genieten er elke keer van om af te reizen naar de Suzuka International Racing Course, beter bekend als
Suzuka Circuit, in Japan. De bevolking is normaal al gastvrij, maar Japan is bovendien een echt raceland. De coureurs worden dan ook met open armen ontvangen door het enthousiaste publiek en niet alleen de coureurs die
Yuki Tsunoda heten.
Daar komt ook nog eens bij dat
Suzuka Circuit een legendarische baan is, met zeer geliefde stukken asfalt. Zo worden coureurs na de start meteen gelanceerd door een zwiepende bocht de S-Curves in. Ook de 130R-bocht heeft zijn naam verdiend in de geschiedenisboeken, maar het is ook een beruchte bocht. Na meerdere zware crashes werd de bocht aangepast in 2003, maar meteen dat jaar overleed een MotoGP-rijder in de vernieuwde bocht.
Kampioenschap voor Verstappen?
Vorig jaar werd het raceweekend in Japan gedomineerd door twee factoren: regen en
Max Verstappen. In een kletsnatte en erg ingekorte race lukte het de Nederlander om zijn tweede titel te winnen, al was dat voor bijna niemand duidelijk. Na meerdere vragen of hij echt kampioen was geworden, werd Verstappen officieel gekroond tot kampioen van het 2022-seizoen.
Ondanks een tegenvallend weekend in Singapore, is de verwachting aankomend weekend dat
Red Bull Racing weer de bovenliggende partij zal zijn. Dit jaar kan Verstappen alleen geen kampioen worden in Suzuka, daarvoor zijn er nog teveel punten in theorie te pakken voor teamgenoot
Sergio Perez. Wel kan Red Bull de contructeurskampioen worden. Daarvoor heeft het team een simpele opdracht: één punt meer scoren dan Mercedes.
Als je niks van de GP van Japan wil missen, dan moet je wel vroeg opstaan. Het tijdschema wijkt namelijk flink af van de tijden die normaal worden aangehouden voor races. Geen race om drie uur ‘s middags, maar vroeg in de ochtend.