Je bent waarschijnlijk gewend dat
social media platforms een idee hebben van wat je leuk vindt om te zien. Je activiteiten online worden gevolgd door apps als
TikTok om je
content te laten zien die te maken heeft met je interesses. Maar dat gaat voor TikTok compleet veranderen.
Op TikTok zie je, net als vrijwel overal, content die op jouw kijkgewoontes en interesses is toegespitst. Maar om dat voor elkaar te krijgen houdt TikTok je online gedrag in de gaten. Dat kan gezien worden als een schending van de privacy en door nieuwe
EU wetgeving moet TikTok gebruikers de kans gaan geven om geen gerichte content te zien.
Het platform geeft nu dan ook aan dat gebruikers in de EU binnenkort
de keuze hebben om wel of geen gepersonaliseerde content te zien. Als je geen gepersonaliseerde content wil, gaat dat je
feed natuurlijk ook flink veranderen. In de For You en Live-feeds zie je voortaan vooral content die in jouw regio populair is, in plaats van video’s die aansluiten op je interesses.
In je Following en Friends-feeds komt er ook een grote verandering. Momenteel krijg je de populairste video’s of degene waarvan TikTok denkt dat je ze het leukst vindt bovenaan te staan. Maar als je geen gepersonaliseerd content wil, staat alles in deze feeds voortaan op chronologische volgorde.
Advertenties op TikTok ook veranderd
TikTok moet ook advertenties aanpassen naar aanleiding van de nieuwe EU-wet. Gebruikers tussen van 13 tot 17 jaar oud krijgen bijvoorbeeld geen gerichte reclame meer te zien. Daar konden ze al voor kiezen, maar nu mogen allen meerderjarige gebruikers nog gerichte reclame krijgen. Wanneer dit alles ingaat is niet bekend, maar de EU deadline is op 18 augustus en daar wil TikTok zich aan houden.