Er zijn weinig games waar zo veel naar uitgekeken wordt als GTA 6. Tien jaar na het vorige deel kan dat ook bijna niet anders. Het kan alleen zijn dat de verwachtingen iets te hoog liggen, denkt een voormalig Rockstar-medewerker.
Veel spelers verwachten dat GTA 6 een baanbrekende game zal zijn. Uitgever Take-Two wakkert die vlammen lekker aan door met enige regelmaat te zeggen dat Rockstar perfectie nastreeft. Analisten noemen het nu al één van de belangrijkste games van het decennium. Kortom, het is begrijpelijk dat fans grote verwachtingen hebben.
Maar volgens Obbe Vermeij, die 14 jaar technisch directeur is geweest bij Rockstar, kon de game nog weleens tegenvallen. Met name als spelers een enorme technische sprong verwachten, is de game misschien een teleurstelling. Zulke sprongen zijn namelijk een stuk lastiger, omdat de technologie zich tegenwoordig langzamer ontwikkelt, zo vertelt hij aan YouTuber SanInPlay.
Sprongen zoals die van GTA 2 naar GTA 3, of San Andreas naar GTA 4, zijn niet meer realistisch. Het verschil tussen de PS4 en PS5 (en de Xbox-consoles van die generaties) is veel kleiner dan tussen eerdere console-generaties. Dat betekent dat volgens Vermeij dat GTA 6 mogelijk best veel lijkt op GTA 5.
Vermeij werkt overigens al een tijd niet meer bij Rockstar, dus hij weet niet per se heel veel van GTA 6. Rockstar kan volgens hem ook best alsnog iets heel moois neerzetten. Maar sommige spelers hebben misschien te hoge verwachtingen van de sprong die gemaakt gaat worden.
Hoeveel GTA 6 daadwerkelijk gaat lijken op GTA 5 is nu nog even afwachten. De game komt niet eerder uit dan het najaar van 2025. Het is bovendien nog mogelijk dat de game nog uitgesteld wordt. Dat de game toch niet helemaal veilig is voor de acteusstaking tegen game-makers.