Momenteel ziet het er erg goed uit voor
Max Verstappen in de
Formule 1. Toch moet de Nederlander en teamgenoot
Sergio Perez wel nog rekening houden met aankomende gridstraffen.
Hoewel het er aan het begin van het seizoen allesbehalve op leek, is de RB18 behoorlijk betrouwbaar. Sinds de DNF's van
Max Verstappen en
Sergio Perez in de eerste drie races is alleen de Mexicaan later uitgevallen met technische problemen tijdens de Grand Prix van Canada, wat kwam door zijn crash een dag eerder. Het team van
Red Bull Racing doet het dan ook beter dan Ferrari als het aankomt op gebruikte onderdelen.
Toch zullen Verstappen en Perez wel rekening moeten houden met gridstraffen die eraan zitten te komen. Dat claimt
Helmut Marko, de adviseur van het team aan
Motorsport-Total.com. De coureurs zullen nieuwe onderdelen in hun auto's gaan krijgen, wat betekent dat ze een inhaalrace moeten gaan uitvoeren.
De uitspraak van Marko is wel opvallend. Verstappen en Perez hebben momenteel namelijk twee motoren in hun
engine pool opgenomen, waar het maximum ligt op drie per seizoen. Kom je daar boven uit, dan krijg je gridstraffen. De verwachting was juist dat de coureurs van
Red Bull Racing met het huidige schema geen vierde motor hoeven te gebruiken.
Waar zullen Verstappen en Perez gestraft worden?
Als de twee coureurs van Red Bull Racing daadwerkelijk gridstraffen moeten incasseren, dan is het belangrijk om daar de juiste Grand Prix voor uit te kiezen. Je wil immers niet achteraan beginnen in een race waar je moeilijk kan inhalen.
Twee circuits die daar geschikt voor zijn, zijn België en Italië. Op Spa-Francorchamps en Monza zijn er namelijk lange, rechte stukken waar de RB18 op pure kracht langs de concurrentie zou moeten kunnen komen.
Anderzijds zijn dat wel de eerste en derde race na de zomerstop, wat betekent dat het team dan al snel zou moeten beginnen met het opnemen van nieuwe onderdelen in de engine pool. Als dat de tactiek is, dan zullen we daar snel achter gaan komen.