In vergelijking met vroeger komen er enorm veel games uit en vaak zijn ze bovendien ook nog eens heel lang. Dat veel spelers niet het einde van de game zien is dan ook niet vreemd.
Ghost of Tsushima en Marvel’s Spider-Man hebben alleen zeer trouwe spelers, met meer dan de helft die het spel hebben
uitgespeeld.
Met de sloot aan games die in de 21ste eeuw de revue passeren, gecombineerd met hoge kortingen die we geregeld zien in de uitverkoop, zullen veel spelers toegeven dat ze het gros van hun games nooit uitspelen. Gezien de duur van veel open wereld titels tegenwoordig is dat ook niet zo vreemd. Als je 50 uur in een game moet steken
voordat je de credits ziet, dan hebben veel mensen daar niet de tijd voor.
Het lijkt er alleen op dat
first party open world games wat meer loyaliteit vergaren. Bij
Ungeek zijn ze namelijk in de cijfers gedoken van behaalde
Trophies op de
PlayStation 4. Daaruit blijkt dat maar liefst 50,2 procent van alle spelers
Ghost of Tsushima hebben uitgespeeld en de Trophy Mono No Aware aan hun prijzenkast hebben toegevoegd.
Marvel’s Spider-Man kent zelfs nog meer spelers die de credits hebben gezien met 50,8 procent, hoewel die game gemiddeld
een stuk sneller uit te spelen is.
Anders games worden een stuk minder uitgespeeld
De twee
first party titels van
Sucker Punch en
Insomniac Games zijn wel een uitzondering vergeleken met andere open wereld games. De titel in die categorie die namelijk op de derde plaats komt is
Assassin’s Creed Origins met 38,2 procent van de spelers die de game hebben uitgespeeld. Het einde in de nieuwste titel in de franchise,
Assassin’s Creed Valhalla, is slechts gezien door 19,8 procent van de spelers.