De
ontwikkeling van een game kan jaren duren en je kunt niet verwachten dat alles de hele tijd van een leien dakje gaat. Misschien ontstaat er zelfs ruzie onder de ontwikkelaars. Je zou denken dat dat slecht nieuws is, maar
Like A Dragon-regisseur Ryosuke Horii vindt een ruzie op zijn tijd geen probleem.
Games maken is mensenwerk en bovendien werken er in de meeste gevallen nogal veel mensen aan dezelfde game. Dat die mensen ook nog eens aan verschillende aspecten van de game werken, die uiteindelijk wel bij elkaar moeten passen, kan leiden tot interne conflicten. Ryosuke Horii, de regisseur van
Like A Dragon: Infinite Wealth (en de bredere franchise) vindt alleen dat dat best productief kan zijn, zo vertelt hij aan
Automaton.
Een ruzie moet natuurlijk niet uit de hand lopen. Iemand van de game planning moet ingrijpen als een designer en een programmeur een meningsverschil hebben. Maar dat meningsverschil op zich kan heel gezond zijn. Ruzies die gaan over hoe de game in elkaar moet zitten, maken de game uiteindelijk beter.
Horii zegt zelfs dat als een game helemaal zonder conflicten wordt ontwikkeld, dat helemaal geen goed teken is. In dat geval is het eindproduct hoogstens lauwwarm. Gelukkig hebben de ruzies van
Like A Dragon-ontwikkelaars ook vaak het doel om de game beter te maken.
Een goed idee is een goed idee
Horii vertelt ook dat Ryu Ga Gotoku, de studio achter Like A Dragon, niet discrimineert op basis van wie een idee heeft. Een goed idee wordt in een game verwerkt en een slecht idee wordt “genadeloos” afgeschoten. Wie welk idee had, maakt daarbij niet uit.
De aanpak lijkt goed te werken. Like A Dragon: Infinite Wealth wist begin dit jaar hoge ogen te gooien bij zowel spelers als critici. Ook ging de game vrij vlot over de toonbank. Binnenkort komt Ryu Ga Gotoku met een presentatie waarin mogelijk een nieuwe game wordt aangekondigd.