Angry Birds is al jarenlang een geliefde game bij veel mensen. De klassieker werd vorig jaar opnieuw uitgebracht, maar nu blijkt hij te populair te zijn voor zijn eigen bestwil.
Vandaag de dag zijn mobile games enorm populair en kunnen sommige smartphones ook prachtige games draaien, zoals
Genshin Impact. Eén van de games die heeft gezorgd voor de grote doorbraak van mobile games is
Angry Birds. De titel was in 2009 een enorme hit, maar werd in 2019 van de app stores gehaald. Volgens ontwikkelaar Rovio ‘voor een test’.
Afgelopen april is de originele game weer teruggebracht naar de Google
Play Store en Apple
App Store onder de naam Rovio Classics: Angry Birds. De studio heeft alleen besloten om de game minder dan een jaar later alweer te verwijderen van de Play Store. Dat heeft Rovio bekendgemaakt middels een verklaring op
Twitter.
Op de App Store blijft de klassieker nog wel staan, maar onder de naam Red’s First Flight. Die keuze is waarschijnlijk gemaakt om de game minder herkenbaar te maken als een Angry Birds titel. Spelers die de game wel al op hun smartphone hebben staan, kunnen het blijven spelen.
Angry Birds te populair
De reden voor deze opmerkelijke actie komt waarschijnlijk door de
populariteit van Angry Birds. Volgens Rovio heeft de game namelijk ‘teveel impact op de andere games in onze portfolio’. De re-release van de klassieker kost slechts 99 cent en heeft geen advertenties of microtransacties. De studio verdient daar dus bijna niks op.
De andere titels van Rovio, waaronder nieuwere Angry Birds games, zijn gratis, maar hebben wel advertenties en/of microtransacties. Op de lange termijn kan de studio daar veel meer op verdienen. Het is dan ook een verdienmodel die we zien bij de meeste ontwikkelaars van mobile games en apps.