Geliefde en vergeten franchise van Activision Blizzard lijkt terug te keren

News
woensdag, 11 oktober 2023 om 13:00
guitar hero live headerf1697021180
Activision Blizzard verdient momenteel het meeste geld aan Call of Duty, World of Warcraft en Candy Crush. Maar de uitgever lijkt binnenkort te komen met een geliefde en vergeten franchise.
Er gaat binnenkort een grote verandering plaatsvinden bij Activision Blizzard. De Amerikaanse uitgever kan namelijk eindelijk overgenomen worden door Microsoft, nadat de CMA de laatste blokkade heeft weggehaald en de FTC te traag is geweest.
Voorafgaand aan de overname, heeft CEO Bobby Kotick een opvallend interview gegeven aan talkshowhost James Corden, voor de ogen van al veel personeel van Activision Blizzard. Tijdens het interview heeft Kotick het gehad over verschillende onderwerpen, waaronder het terughalen van een geliefde franchise, die ondertussen alweer vergeten is door velen. Dat meldt Windows Central.
De franchise in kwestie is Guitar Hero. Kotick ziet kansen voor de muziekgames in combinatie met de mogelijkheden die Microsoft in huis heeft. Maar het is niet alleen maar toekomstmuziek, want de CEO hint al naar een komende revival.

“De wederopstanding van Guitar Hero en andere dingen zouden niet mogelijk zijn zonder de verschillende soorten bronnen. En dus, weet je, zijn de eindeloze mogelijkheden voor de toekomst gewoon ongelooflijk opwindend.”

Snelle dood voor een geliefde franchise

De levensloop van Guitar Hero is vrij opvallend. Na de eerste release in 2005 werd Guitar Hero binnen de kortste keren een begrip en kreeg het meerdere sequels, waaronder samenwerkingen met Metallica, Aerosmith en Van Halen. Na de release van Warriors of Rock in 2010 werd er plotseling een pauze ingelast van maar liefst vijf jaar.
Na die tijd verscheen Guitar Hero Live, wat een reboot had moeten zijn voor de Guitar Hero-franchise op een nieuwe generatie consoles. De bekende vijf-knoppen layout werd daarvoor ook op de schop gegooid. De game werd alleen niet met open armen ontvangen en door tegenvallende verkopen werd uiteindelijk de franchise begraven.