Game-industrie in de problemen? “Er zijn teveel games”

News
vrijdag, 12 januari 2024 om 9:00
robocop rogue city review 1f1699898375
De backlog is een bekend probleem voor menig gamer. Maar dat zit hem niet alleen in de neiging om iets te kopen en vervolgens niet te spelen. Volgens een topman in de game-industrie zijn er letterlijk teveel games op de markt.
Hoewel 2023 veel geweldige games voortbracht, was het voor de industrie ook een moeilijk jaar. Er waren bijvoorbeeld veel ontslagrondes en sommige studio’s moesten zelfs helemaal sluiten. Al dat slechte nieuws heeft volgens Benoit Clerc, het head of publishing bij uitgever Nacon, een duidelijke oorzaak.
Er zijn volgens Clerc namelijk teveel games, een gevolg van de pandemie. Er was destijds een veel hogere vraag naar games dan anders en dus werd er ook veel geïnvesteerd, soms in titels die anders misschien weinig kans hadden gemaakt om gefinancierd te raken. Veel van die titels komen nu tegelijk uit, met als gevolg dat spelers letterlijk de tijd niet hebben om ze allemaal te spelen.
Op Steam verschijnen er tegenwoordig soms bijna 50 tot 60 titels per dag, vertelt Clerc. Veel van die games krijgen bijna geen exposure of marketing. Ze zijn dus bijna niet zichtbaar.

“Games hebben een niche nodig”

Clerc heeft wel een manier om games meer onder de aandacht te krijgen in een landschap met teveel nieuwe titels. Nacon kan niet concurreren met AAA-uitgevers, maar kan wel succes beleven als een game in een specifieke niche zit die niet bediend wordt door AAA-uitgevers. Op die manier wist Nacon bijvoorbeeld succes te beleven aan Robocop: Rogue City.