Deze features willen we zien in Zelda: Tears of the Kingdom

News
woensdag, 14 september 2022 om 17:00
zelda tears of the kingdom artf1663164801
We hebben eindelijk een titel en niet te vergeten een releasedatum voor het vervolg op Breath of the Wild. We moeten nog even geduld hebben, maar we kijken zo enorm uit naar Zelda: Tears of the Kingdom">The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom dat we het toch niet konden laten om wat wensen en hopen op te schrijven. Deze features willen we graag zien.

Interactie tussen lucht en land

In Tears of the Kingdom verkennen we niet alleen Hyrule, maar ook verschillende eilanden in de lucht erboven. Dat is op zichzelf al heel vet te noemen, maar het is niet de eerste keer dat dat gebeurt in Zelda. Skyward Sword is het overduidelijke precedent, maar ook daarvoor waren er al meerdere Zelda-games waarin je een deel van je avontuur in de wolken beleefde.
Een logische stap om het idee in Tears of the Kingdom naar een nieuw niveau te tillen is om de vaste grond en de wereld in de lucht onlosmakelijk met elkaar te verbinden. Het reizen tussen de twee lijkt in de trailers al vrijwel naadloos, dus dat is een goed begin. Het liefst zouden we daar bij nog willen zien dat de dingen die je op de grond doet de stand van zaken verandert in de lucht en vice versa.
We bedoelen dan niet dat het op een paar momenten in het verhaal op grootse wijze gebeurt. Juist in het klein kan interactie tussen het land en de lucht er voor zorgen dat het voelt als één wereld. Puzzels die je deels in de wolken en deels op de grond moet oplossen zouden bijvoorbeeld een geweldige toevoeging zijn.
tears of the kingdom 1f1663165418

Een veranderd Hyrule

Een grote zorg toen Tears of the Kingdom voor het eerst werd aangekondigd was dat het de tweede keer veel minder leuk zou zijn om Hyrule te verkennen. De eilanden in de lucht zorgen er natuurlijk voor dat je niet precies dezelfde wereld hebt, maar dat neemt niet weg dat het een beetje teleurstellend zou zijn als de kaart op de grond precies hetzelfde zou zijn als in Breath of the Wild.
We hebben al wat hints dat dat niet zo is. In de onthullingstrailer zagen we Hyrule Castle opstijgen, wat een krater achter zou moeten laten, terwijl de nieuwste trailer een soort tekening bovenop een rots laat zien. Maar we hopen dat er nog meer manieren zijn om het avontuur op de grond spannend te houden, misschien met nieuwe bouwwerken die er in Breath of the Wild niet waren, of grotten waar je niet in kon.
tears of the kingdom 2f1663165672

Betere sidequests dan in Breath of the Wild

Toen we voor het eerst wat wensen opschreven voor Tears of the Kingdom gaven we al aan dat we niet helemaal in onze nopjes waren met de sidequests van Breath of the Wild. Ze kwamen veel te vaak neer op saaie of langdradige klusjes met een beloning van niets. Dat willen we dan ook graag anders zien in Tears of the Kingdom.
Dat betekent niet dat elke sidequest in de game de omvang moet hebben van bijvoorbeeld de Tarrey Town quest uit Breath of the Wild. Natuurlijk mogen er quests bij zijn die vragen om een hagedis en je uibetalen in 50 rupees. Maar laten we zeggen dat we minstens tien sidequests willen zien die de wereld of het verhaal van Tears of the Kingdom een beetje verrijken. Daar moet iedereen wel achter kunnen staan.
tears of the kingdom 3f1663165744

Meer runes (of hoe ze in Tears of the Kingdom ook gaan heten)

Items zijn een welbekend onderdeel van de Zelda-formule. Elke dungeon krijg je er één en daarmee kun je niet alleen de dungeon uitspelen, maar ook allerlei obstakels overwinnen die je al eerder in de wereld had gezien. In Breath of the Wild werden die items vervangen door precies vier runes, die je allemaal aan het begin van de game kreeg.
Dat was op zich geen grote teleurstelling en het werkte zelfs prima voor de game. Maar de wereld, engine en mechanics van Breath of the Wild en nu Tears of the Kingdom lenen zich gevoelsmatig erg goed voor nog meer nieuwe en creatieve ideeën voor runes.
We zien in de nieuwste trailer geen Sheikah Slate meer op Links heup en we hebben al wat leuke nieuwe vaardigheden gezien. We hopen alleen dat ons nog veel meer te wachten staat. Misschien zijn er zelfs wat items of runes die je pas verderop in de game krijgt.

Het verhaal van de Zonai

Er is een goede kans dat je enigszins verward bent door de bovenstaande tussenkop. De Zonai zijn een volk waar in Breath of the Wild af en toe naar verwezen wordt. Deze beschaving bestond en verdween lang voordat het Hyrule dat we kennen ontstond en mede daarom zijn de Zonai al jaren favoriet voor ingewikkelde theorieën over Breath of the Wild en Tears of the Kingdom.
Wat nuchterdere fans vonden die theorieën vaak vergezocht: de Zonai leken vooral te bestaan voor de suggestie dat Hyrule een lange geschiedenis had, veel langer dan voor het verhaal relevant was. Ze waren een beetje als een blaadje basilicum op een bord pasta: mooi voor de afwerking, maar het gerecht is ook lekker zonder. Nu begint het er alleen op te lijken dat Tears of the Kingdom een bord pasta met groene pesto wordt.
Het logo van Tears of the Kingdom toont namelijk twee draken die je ook in veel Zonai-architectuur terugvindt. Veel theorieën over het mysterieuze volk zijn nog steeds een beetje vergezocht, maar we moeten de Zelda-complotdenkers gelijk geven: de Zonai blijken een goede voedingsbodem voor een nieuw verhaal. Dat betekent alleen wel dat we nu ook wat substantieels willen weten over dit volk, vooral hoe ze aansluiten op de inmiddels bekende Zelda-lore.