Eén van de grootste nieuwe features van de PS5 en Xbox Series X is de optie voor Ray-Tracing. Opvallend genoeg zal
Far Cry 6 die optie niet hebben voor de
next-gen consoles en blijft het een PC-only
feature.
De laatste jaren is er één feature op het gebied van graphics waar veel gamers van zullen watertanden: Ray-Tracing. Deze techniek zorgt voor enorm realistische lichtinval, waardoor omgevingen er plotseling levensecht uitzien. De optie is alleen wel een flinke aanslag op de performance van een game, waardoor spelers op de consoles vaak kunnen kiezen tussen een hogere framerate, een hogere resolutie of Ray-Tracing.
Die vlag gaat alleen niet op voor
Far Cry 6.
Ubisoft heeft namelijk aan
TechRadar verteld dat Ray-Tracing voor de game een ‘PC-only feature’ is. De PS5 en Xbox Series X-versie van de game zullen de optie dus niet krijgen. De officiële verklaring komt nadat een
lead programmer van Ubisoft aan
Wccftech had verteld dat Ray-Tracing niet naar de next-gen consoles zou komen. Voor de consoles heeft Ubisoft namelijk een andere
target.
Hoge eisen voor Ray-Tracing
Als je de PC-versie van Far Cry 6 in huis haalt en wil genieten van Ray-Tracing, dan moet je er wel voor zorgen dat je een behoorlijk bakbeest onder of op je bureau hebt staan. Ubisoft heeft eerder namelijk al
de system requirements voor de game bekendgemaakt, waaronder welke hardware je nodig hebt voor Ray-Tracing.
Als je op 1440p speelt en 60 FPS met Ray-Tracing wil behalen, dan zal je minimaal een Nvidia RTX 3070 of AMD RX 6900XT in je PC moeten hebben hangen. Voor 4K, 30 FPS en Ray-Tracing heb je een Nvidia RTX 3080 of AMD RX 6800 nodig.