Facebook steekt stokje voor pseudowetenschap op haar platform

News
vrijdag, 24 april 2020 om 10:00
access app application apps 267399f1587713001
Sinds de uitbraak van het coronavirus duiken er veel ‘geneesmiddelen’ op tegen het virus op social media. Facebook probeert een stokje te steken voor schadelijke adviezen, door advertenties in de categorie pseudowetenschap weg te halen.
De verspreiding van nepnieuws is een groot probleem voor social media-kanalen en sinds de uitbraak van het coronavirus is dat probleem alleen maar groter geworden. Denk bijvoorbeeld aan fake news rondom de connectie tussen 5G en het coronavirus, wat leidt tot de verbranding van zendmasten.
Een ander probleem is pseudowetenschap, waarbij onder andere ongeteste en soms zelf schadelijke geneesmiddelen worden aangeraden tegen COVID-19. Facebook wil dat een halt toeroepen. Adverteerders kunnen daarom niet meer inkopen in de categorie pseudowetenschap. Daarmee kunnen bedrijven niet meer gericht toespitsen op gebruikers die geïnteresseerd zijn in die categorie.

Bleek drinken tegen het coronavirus

De maatregel is ook zeker nodig. Volgens de website Consumer Reports heeft Facebook eerder al advertenties goedgekeurd die bijvoorbeeld het drinken van bleek aanraden om het virus te bestrijden. De categorie pseudowetenschap is niet de enige die mogelijk stilgelegd wordt, ook andere categorieën worden onder de loep genomen door het social media-platform.