De regisseur van
Elden Ring beweert dat de
moeilijkheidsgraad van de game niet is verlaagd voor nieuwe spelers, in vergelijking met de Dark Souls-games. De regisseur gelooft wel dat meer spelers deze keer de game zullen uitspelen.
Volgens regisseur
Hidetaka Miyazaki is
Elden Ring ‘niet opzettelijk eenvoudiger gemaakt’ voor nieuwe spelers. Dit vertelt hij in een
interview op PlayStation Blog. Volgens Miyazaki zijn alle games van ontwikkelaar
FromSoftware bedoeld om spelers hun ‘verstand’ te laten gebruiken, games ‘te bestuderen, onthouden wat er gebeurt’ en om 'te leren van hun fouten.’
Tot slot geeft Miyazaki aan dat het gemakkelijk zal zijn om de multiplayermodus in Elden Ring te spelen, hiermee zullen spelers mogelijk meer openstaan voor hulp van anderen. In de Dark Souls-games was het namelijk niet altijd mogelijk om een vriend of vriendin in te schakelen voor hulp.
Minder stress in Elden Ring
Eerder vertelde Yasohuri Kitao, de producent van Elden Ring, dat de game is ontworpen om
stress te voorkomen. Dit wilde de ontwikkelaar doen op een manier waar de game niet makkelijker van wordt. Zo zijn er opties om op een paard te reizen om de stressfactor te verlaten en
fast travel locaties. Je hoeft dus niet elke keer weer langs een leger aan vijanden te sluipen als je van A naar B wil reizen.