De
Engine">Frostbite Engine is
EA’s eigen in-house engine, die nu gebruikt wordt voor veel games. Maar de uitgever gaat vanaf nu niet meer de engine forceren op de studio’s.
De Frostbite Engine bestaat ondertussen alweer vijftien jaar. De engine werd oorspronkelijk gemaakt door
DICE voor de Battlefield-reeks, met Battlefield
Bad Company als eerste game die gebruikmaakte van de technologie. De engine maakte destijds vooral indruk door de mate van vernietiging. Zo konden spelers met explosieven muren opblazen en daarmee nieuwe ‘ingangen’ creëren.
Sindsdien is de Frostbite Engine flink bijgewerkt en wordt hij ook al een lange tijd gebruikt voor andere games. Zo gebruikte BioWare de engine voor
Mass Effect Andromeda,
Dragon Age Inquisition en
Anthem. Ook de
Dead Space Remake en
EA Sports FC 24 zijn ontwikkeld met de engine.
Waarschijnlijk zijn alleen niet alle studio’s van EA zo blij dat de Frostbite Engine verplicht gebruikt moet worden. De uitgever heeft namelijk nu
aangekondigd dat studio’s zelf mogen bepalen welke engine ze gebruiken voor hun game.
Nieuwe visie voor Frostbite
De verandering gaat gepaard met een ‘nieuwe look en visie’ voor de Frostbite Engine. Zo komt er een vernieuwd logo. Nog steeds is dat een hand, maar nu één die meer menselijk is en ‘belichaamt hoe onze teams bouwen op elkaars kracht en daarmee meer bereiken dan wat mogelijk is als ze alleen werken’.
Hoewel studio's nu zelf mogen kiezen welke engine ze gaan gebruiken, wil EA ervoor zorgen dat de Frostbite Engine de beste engine wordt om voor te kiezen.