EA heeft weer eens een nieuwe patentaanvraag gedaan, deze keer voor een systeem wat een dynamische moeilijkheidsgraad moet creëren. Nou zal dit nieuwe
patent toch verrassend bekend in de oren klinken van fanatieke
FIFA spelers.
EA is tot de conclusie gekomen dat het invoeren van een dynamische moeilijkheidsgraad in zijn games een goed idee is. Een dusdanig goed idee zelfs dat EA vindt dat zij de enige is die gebruik mag maken van dit innovatieve systeem. De gigantische ontwikkelaar heeft namelijk officieel een
patent aangevraagd voor haar nieuwe systeem voor een dynamische moeilijkheidsgraad.
We hebben wel vaker in games dynamische moeilijkheidsgraden gezien. Zo kreeg je in Halo als je vaak doodging minder vijanden op je dak en was de game wat guller als het aankwam op checkpoints. Een dynamische moeilijkheidsgraad moet de spelerservaring verbeteren ongeacht hoe goed iemand is in de game. Daardoor moeten spelers dan blijven spelen en genieten ze meer van het spel.
Dynamische moeilijkheidsgraad bekend terrein voor EA
De dynamische moeilijkheidsgraad die EA nu in een patent heeft vastgelegd zal fanatieke FIFA spelers misschien bekend in de oren klinken. Al enkele jaren zijn er aanwijzingen en geruchten dat er een zogeheten dynamic difficulty adjustment in de game zit. Sterker nog, dat zit het ook, maar volgens EA Sports alleen in de singleplayer tak van FIFA en dus niet in de multiplayer. Toch zijn fans overtuigd dat de DDA een rol speelt in online potjes omdat de AI daar ook actief is.
Dit nieuwe patent van EA zal dan ook misschien wel wat meer kwaad bloed zetten bij FIFA spelers. Zij kennen dit systeem namelijk en weten hoe slecht het kan werken om de verkoop van
microtransacties te bevorderen. Of het allemaal zo werkt is niet duidelijk en zullen we eigenlijk nooit weten. Op het eind maakt het ook niet zoveel uit, er zijn nog wel
andere problemen in FIFA die eerst opgelost moeten worden.