Dit is waarom Zelda waarschijnlijk niet Mario Maker achterna gaat

News
woensdag, 20 december 2023 om 10:00
tears of the kingdomf1683724951
Al sinds de release van Super Mario Maker in 2015 vragen veel fans zich af hoe het zou zijn als Nintendo een vergelijkbare game zou maken in een andere franchise. Zelda staat dan vaak hoog op het verlanglijstje. Maar Zelda-producer Eiji Aonuma legt nu uit waarom een Zelda Maker er waarschijnlijk niet gaat komen.
Hoewel je veel plezier kunt beleven aan Super Mario Maker zonder ooit zelf een level te maken, moeten er dan wel anderen zijn die wél levels aan het maken zijn. Een bepaalde mate van creativiteit kan een Mario Maker-level flink ophalen. Dat is meteen de reden dat Eiji Aonuma niet denkt dat Zelda Maker een goed idee is.
Tegenover Polygon legt Aonuma uit dat het Zelda-team erop let dat creativiteit nooit een vereiste is om de game te spelen. Tears of the Kingdom geeft spelers bijvoorbeeld veel gelegenheid om creatief te zijn met Ultrahand, maar dwingt dat niet af. Er zijn andere manieren om je een weg te banen door de game en die zijn niet meer of minder juist dan de manier van creatievelingen.

The Legend of Zelda Maker “past niet” bij de frachnise

Vandaar dat Aonuma zijn twijfels heeft bij een game waarin je zelf Zelda-dungeons moet maken. Het idee van een game die van spelers verlangt dat ze creatief zijn “past niet bij The Legend of Zelda”, vertelt de producer. Een Zelda-maker zit er dus waarschijnlijk niet in.
Uiteraard zou je kunnen zeggen dat spelers die niet de creativiteit hebben om een Zelda-dungeon te maken, gewoon die van anderen kunnen spelen, zoals in Mario Maker. Maar een typische Zelda dungeon is een stuk langer en complexer dan een Mario-level. Je kunt je dus afvragen of genoeg mensen de creativiteit, het geduld en het overzicht hebben om een goede dungeon te maken. Mario-levels zijn kort genoeg dat veel mensen wel een acceptabel level kunnen maken en dat het geen enorme tijdverspilling is om een keer een matig leve te spelen.