Ondanks de flinke meerprijs en de boycott doet de
live action film van
Mulan het goed op Disney+. In de Chinese bioscopen is dit echter een stuk minder het geval, je zou kunnen stellen dat de film geflopt is, in het op één na grootste filmland ter wereld qua bezoekers. Hoewel de film erg mooi gemaakt is, zitten er toch best wat historische onjuistheden en stereotypen in. Aangezien het verhaal zich ook afspeelt in
China lijken de Chinezen
dit minder te waarderen.
De slechte cijfers zijn pijnlijk omdat
Disney juist extra haar best had gedaan om de Chinese filmmarkt aan te spreken. Toch haalden Mula in de openingsweek slechts 23 miljoen dollar (omgerekend ruim 19 miljoen euro) op. Dit lijkt misschien in eerste instantie veel, maar voor zo’n film in een land als China is dit relatief erg weinig. Zeker als je nagaat dat het budget voor deze remake al 200 miljoen dollar was (omgerekend 168,5 miljoen euro).
Mulan is te verwesterd en zit vol historische onjuistheden
In China kwam er veel kritiek op de film. Hoewel Disney deze film erg graag in China wil promoten, zouden de filmmakers veel te weinig rekening gehouden met het land in kwestie. De historische feiten in de film zouden vaak niet kloppen en ook zou de film te verwesterd zijn en vol zitten met stereotypen. Voor de film zijn vele populaire Chinese acteurs gecast en is er gefilmd in China. Maar de film is vervolgens wel met Engelse teksten uitgebracht en dit komt op de Aziatische markt niet lekker uit de verf.
Weinig aanbod in China
Met de miljoenen bezoekers is
Mulan momenteel wel de best bezochte film in China momenteel, maar dat heeft er vooral mee te maken dat er vanwege het coronavirus momenteel geen concurrentie is. Het gebrek aan concurrentie maakt de behaalde omzet voor Disney nog een stukje pijnlijker.