De game-industrie is nog redelijk jong, maar inmiddels wel oud genoeg dat games ruim “van voor jouw tijd” kunnen zijn. Veel van dat soort games zijn evengoed leuk of interessant om eens te spelen. Maar uit onderzoek blijkt dat dat in veel gevallen praktisch onmogelijk is.
Volgens onderzoek van de Video Game History Foundation en het Software Preservation Network, is het overgrote merendeel van alle games voor 2010 bijna onspeelbaar. Daarmee bedoelen deze organisaties niet dat ze slecht oud zijn geworden, maar dat ze via geen enkele digitale winkel nog legaal te kopen zijn. Zo’n 87 procent van alle games die verschenen voor 2010 is nooit heruitgegeven (via
VGC).
Systemen waarmee het bijzonder slecht gaat, zijn de Commodore 64 en de originele
Game Boy. Voor die systemen zijn respectievelijk maar 4,5 procent en 5,8 procent van alle games nog te koop (in het geval van de Game Boy was dat een hoger percentage voordat
de Ninendo eShop voor Wii U en 3DS eerder dit jaar sloot). De enige compleet legale manier om deze games te spelen is om een origineel exemplaar te bemachtigen en te spelen op originele hardware.
Volgens de organisaties achter het onderzoek is dat alsof je Titanic alleen kan kijken op een oude videoband, waarvoor je dus ook een oude videorecorder moet hebben en onderhouden. Vooral dat laatste is voor de meeste mensen niet makkelijk. Bibliotheken mogen games digitaal archiveren, maar mogen ze vervolgens niet verspreiden, dus je mogelijkheden om zo’n game te spelen blijven erg beperkt.
“Wetgeving rondom behoud van games moet anders”
In de Verenigde Staten wordt volgend jaar de
wetgeving die bepaalt hoe games bewaard mogen blijven en op wat voor manieren je ze legaal mag spelen, onder de loep genomen. De onderzoekers hopen dan ook dat deze nieuwe cijfers duidelijk maken dat de wetgeving anders moet. Het zeer vreemd te noemen dat een industrie waarin miljarden omgaat, zo’n enorme hoeveelheid content verloren laat gaan.