Christopher Nolans nieuwste
film Oppenheimer draait sinds een paar weken in de bioscopen. Naast een hoop lof en grote bezoekersaantallen is er ook een kritiekpuntje. De dialoog is niet altijd goed te verstaan.
Voor wie bekend is met het werk van
Christopher Nolan zal dit niet verrassen. Het is namelijk een punt van kritiek die de
regisseur regelmatig te horen krijgt. Zo was het al een probleem in The Dark Knight, waarin acteur Tom Hardy mompelde terwijl hij ook nog eens een masker droeg. Ook na het zien van Oppenheimer klagen kijkers niet alles te kunnen verstaan.
In een interview met Insider heeft Nolan nu gereageerd op de kritiek en legt hij de reden erachter uit. De regisseur maakt zijn films namelijk met gigantische Imax-camera’s, die niet volledig geluiddicht zijn. Om deze reden gebruikte hij geen Imax-camera voor het filmen van de scène tussen Oppenheimer en President Truman in het Oval Office. In deze scène wordt volop gesproken, dus een camera die veel
geluid maakt was hiervoor niet handig.
Toch is de techniek in de afgelopen jaren volgens Nolan al flink verbeterd:
‘’Eigenlijk bouwt Imax op dit moment nieuwe camera’s die nog stiller zullen zijn. Maar de echte doorbraak zit in de softwaretechnologie waarmee je het camerageluid kunt wegfilteren. Dat is enorm verbeterd in de ongeveer 15 jaar dat ik deze camera’s gebruik. Dat stelt je in staat om meer intieme scènes te maken die je in het verleden niet had kunnen maken.’’
Artistieke keuze
Hoewel de Imax-camera’s een rol spelen, is dat niet de enige reden waarom je acteurs in de films van Nolan niet altijd goed kunt verstaan. De regisseur laat zijn acteurs namelijk niet later hun tekst opnieuw inspreken in post-productie zoals veel andere films en series dat wel doen. ‘’Ik gebruik graag de uitvoering die op dat moment werd gegeven in plaats van dat de acteur het later opnieuw inspreekt,’’ aldus Nolan. ‘’Dat is een artistieke keuze waar sommige mensen het niet mee eens zijn, en dat is hun goed recht.’’
Oppenheimer doet het overigens goed. Samen met Barbie zorgt de film ervoor dat
de Europese bioscopen vollopen. Bioscoopketen Vue had zelfs zijn beste week ooit.