Apple gaat de Steam Deck achterna

News
woensdag, 07 juni 2023 om 17:00
mac pro 2023f1686040905
De Mac wordt vaak genegeerd door game-ontwikkelaars. Er is veel werk voor nodig om een game die eigenlijk is gemaakt voor Windows aan de praat te krijgen op een Mac, terwijl het publiek voor games op Mac maar klein is. Maar Apple gaat het een stuk makkelijker maken om games aan de praat te krijgen op Mac, op een manier die erg doet denken aan de Steam Deck.
Apple’s jaarlijkse WWDC-evenement, waarbij software centraal staat, is in volle gang. Er zijn al de nodige aankondigingen uitgekomen, zelfs op gaming gebied. Hideo Kojima gaat zijn games bijvoorbeeld naar de Mac brengen. Nu heeft Apple zelf een manier onthuld waarop er misschien wel ineens veel meer games naar Mac kunnen komen (via The Verge).
De Amerikaanse techreus komt namelijk met een nieuwe Game Porting Toolkit, die Windows-games automatisch ‘vertaalt’ naar iets dat kan draaien op macOS. Het concept lijkt op hoe Valve’s Steam Deck werkt. Dat apparaat draait standaard op een besturingssysteem dat is gebaseerd op Linux. Een programma genaamd Proton zorgt dat Windows-games kunnen draaien op de Steam Deck.

Krijgt de Mac net zo makkelijk games als de Steam Deck?

Een belangrijk verschil tussen de Mac en de Steam Deck, is dat het niet Apple’s bedoeling lijkt te zijn om de Game Porting Toolkit te gebruiken om snel allerlei Windows-games aan de praat te krijgen op macOS. De toolkit is bedoeld om ontwikkelaars snel te laten zien hoeveel werk er voor nodig zou zijn om een macOS-port te maken van een Windows-game. Zo kunnen ontwikkelaars gerichter te werk gaan bij het maken van een macOS port en wordt het misschien de tijd en moeite waard om games naar de Mac te brengen.
Zelfs als de tool wel gemaakt was om Windows-games makkelijk aan de praat te krijgen op macOS, zou dat nog steeds niet betekenen dat alle Windows-games ineens op Mac draaien. Proton kan bijvoorbeeld ook niet alle games even goed vertalen naar de Steam Deck. Daarom krijgen Steam-games labels die aangeven hoe goed ze werken op Valve’s draagbare PC en moeten ontwikkelaars vaak nog wat werk verrichten om het hoogst haalbare label te krijgen.