2K maakt NBA 2K23 gameplay details bekend

News
woensdag, 03 augustus 2022 om 16:00
nba 2k23 michael jordan editief1659099365
NBA 2K23 komt volgende maand al uit. De maker van de NBA 2K games heeft nu de eerste gameplay details bekendgemaakt en laten weten wat er verandert ten opzichte van de games van voorgaande jaren.
Met een nieuwe NBA 2K game komen ook een aantal aanpassingen in de gameplay van de game. Dit jaar stond tijdens het ontwikkelen van NBA 2K23 realisme centraal. Zo reageren de computergestuurde AI realistischer dan ooit. Ze houden bijvoorbeeld tijdens het aanvallen precies bij welke manoeuvres wel langs de verdediging van de speler komen en welke niet.
Zo bepalen ze meteen of ze de tactiek nog een keer zullen proberen of de volgende keer toch voor iets anders kiezen. Dit werkt ook zo als de AI moet verdedigen, het is een kleine kans dat dezelfde techniek nog een keer langs de verdediging van de computergestuurde spelers komt. Zoals we in de trailer ook al konden zien, zal je bekende spelers met iconische manoeuvres meer als zichzelf zien spelen. Zo zal je Kyrie Irving bijvoorbeeld sneller een spin move zien maken.
Ook het schieten op de basket gaat in NBA 2K23 anders zijn. De shot meter heeft namelijk een grote upgrade gekregen. In de NBA 2K games zijn er de afgelopen jaren verschillende soorten shot meters langs gekomen. Nu kan je vanaf het begin uit vijf verschillende shot meters kiezen en via MyCareer mode kan je er nog eens 15 vrijspelen. Het is zelfs mogelijk om geen shot meter te gebruiken als dat je voorkeur is.
Ook het schieten zelf wordt realistischer. Naast dat het aantal schiet animaties verdubbeld wordt, krijgt elke kenmerkende jump shot zijn eigen unieke statistieken om te bepalen hoe effectief het schot nou eigenlijk is. Dunken wordt ook een stuk geavanceerder, je kan nu door middel van nieuwe controls exact dunken hoe je zelf wilt en zelfs zelf bepalen hoelang je speler aan de basket blijft hangen (hier kun je uiteindelijk wel een straf voor krijgen).
Verder staat als een team samenwerken ook centraal, in NBA 2K23 wordt namelijk ‘Adrenaline Boosts’ geïntroduceerd. Bij elk balbezit krijgt een speler drie balken onder de stamina meter. Elke keer wanneer een speler versneld wordt een balkje gebruikt. Als alle drie de balkjes op zijn, zal je direct merken dat je speler op elk vlak langzamer wordt. Hierdoor word je dus bijna geforceerd om de bal naar een teamgenoot te spelen.

Het badge systeem gaat op de schop

De badges hebben ook een grote verandering gekregen. De ontwikkelaars van NBA 2K23 zagen dat spelers van de NBA games steeds dezelfde goede badges gebruikte om hun speler te upgraden en hierdoor te goed werden. Daarom zijn ze nu met een nieuw systeem gekomen. Binnen elke categorie zijn er zestien badges opgedeeld in drie niveaus. Hierdoor moet je eerst badges uit niveau 1 en 2 kiezen voor je de betere badges in niveau 3 kan kiezen. Je moet dus nu tactischer te werk gaan als je badges voor je speler uitkiest.
Verder werkt ook Team Takeover anders dan andere jaren. Voorgaande jaren kon een speler de Team Takeover balk helemaal opvullen, in NBA 2K23 is het hele team hier verantwoordelijk voor. Het hele team deelt één meter en iedereen moet een goed teamgenoot zijn om hun eigen bijdrage te leveren aan het opvullen van de Takeover meter. Dit maakt ook dit onderdeel van de game realistischer omdat het team als een geheel goed moet spelen om samen het spel over te kunnen nemen.