Zit jij straks nog op social media? Waarom je The Social Dilemma moet zien

    De Neflix documentaire The Sociaal Dilemma is momenteel een van de beste bekeken Netflix docu’s wereldwijd, en zorgt voor de nodige discussie. Veel mensen zullen na het kijken van deze documentaire direct hun Facebook, Twitter en Instagram account opheffen. Journalist Sander Graaf Schimmelpennink schreef hier afgelopen weekend een ijzersterke column in De Volkskrant over.

    Hierna kijk je nooit meer hetzelfde naar Social Media

    Er was natuurlijk al vaker kritiek op de keerzijde van sociaal media, maar door deze documentaire krijgt dit een hele nieuwe dimensie. Je zou de docu zelfs traumatiserend kunnen noemen omdat het zo sterk de realiteit van sociaal media laat zien.

    Op Twitter (ironisch genoeg een van de meest bekende sociale media-kanalen) zijn mensen erg enthousiast over The Sociaal Dilemma; veel mensen kondigen dan ook hun vertrek aan. “The Sociaal Dilemma is de belangrijkste, informatieve en angstaanjagende documentaire van het jaar".

    Ze hebben een hele grote invloed op je leven

    De boodschap van de documentaire is eigenlijk heel beknopt: we moeten allemaal onze social media accounts direct verwijderen, er is geen andere oplossing. De socials hebben zo’n grote invloed op je leven en weten heel veel, echt heel veel over je privacy. En als een product gratis is, bent jij het product.

    Tijdens de documentaire schuiven allerlei mensen aan die bij diverse bekende tech bedrijven hebben gewerkt. Vrijwel allemaal komen ze tot de conclusie dat social media in de basis vanuit iets moois is begonnen, maar dat de keerzijde van de medaille nu wel heel erg groot is geworden. Dit is in essentie misschien niet heel nieuw, maar wel opvallend om van zoveel mensen te horen, die er vanaf het begin nauw bij betrokken waren.

    Social media heeft in de kern drie doelen


    De geïnterviewden oud-werknemers geven aan ethische bezwaren te hebben tegen de implicatie van het gebruik van social media. Tech bedrijven proberen met sociaal media in essentie eigenlijk drie doelen te bewerkstelen:

    • Zorgen dat je voortdurend op je telefoon zit.
    • Zorgen dat je andere mensen enthousiasmeert voor de app.
    • Zorgen dat je oog hebt voor advertenties.

    Of in andere woorden, zorgen dat je verslaafd wordt aan het sociaal medium. In de documentaire zit ook een soort mini-film verstopt, de acteurs laten op pijnlijke, herkenbare wijze zien hoe dit ook in jouw dagelijks leven maar wat vaak voor komt.

    Een impactvolle docu, met mogelijk grote gevolgen

    Al met al is Jeff Orlowski er fantastisch in geslaagd een indrukwekkende, meesterlijke documentaire neer te zetten. Die zeer terecht zoveel aandacht krijgt. Op het einde van de documentaire wordt er een oplossing gepresenteerd, om sociaal media in stand te houden, maar dan zonder alle data prikkelen. Maar als kanttekening moet hierbij worden gemeld dat het volgens velen al te laat is.

    Sociaal media werkt als drugs

    In de documentaire wordt onder meer als voorbeeld aangehaald dat er twee branches zijn waar men over gebruikers praat in plaats van klanten; de illegale drugshandel en software.

    Hierna wordt dit ook nog onderbouwd met het feit dat sociale media eigenlijk ook een soort drugs is, in elk geval net zo werkt als drugs. Mensen kunnen al miljoenen jaren niet zonder contact met andere mensen. Sociale media speelt hier heel slim op in, op een hele verslavende manier; vergelijkbaar met drugs.

    Nepnieuws op Twitter gaat namelijk zes keer sneller dan echt nieuws.

    Account behouden?

    Dus als jij straks de documentaire gekeken hebt, ga jij je sociaal media accounts daarna nog behouden?

    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.