Super Mario 3D All-Stars Review - Authentieke Mario ervaring

woensdag, 16 september 2020 om 15:00
h2x1 nswitch supermario3dallstars image1600wf1600131732
Super Mario Bros bestaat 35 jaar en om er een knalfeest van te maken brengt Nintendo Mario's 3D avonturen naar de Switch in de vorm van een collectie. Deze titels staan stuk voor stuk bekend als legendarische 3D platformspellen, maar of dit feestje ook voor jou weggelegd is, lees je in onze Super Mario 3D All-Stars review.
In de 35 jaar dat Super Mario Bros bestaat heeft de besnorde held jong en oud veel plezier geleverd. Zo zijn er veertigers die nog een NES met Super Mario Bros ergens op zolder hebben liggen, twintigers die zijn opgegroeid met Super Mario World en zelfs kinderen die nu kennis maken met Mario's avonturen.
Dit is ook niet zo gek, want Mario's platformspellen staan garant voor tijdloos plezier en kwaliteit. Nergens anders wordt dat zo duidelijk als in de spellen die je terugvindt in de Super Mario 3D All-Stars collectie. Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy zijn stuk voor stuk bijzondere toptitels. Of die met vlag en wimpel de tand des tijds hebben doorstaan ontdek je in onze Super Mario 3D All-Stars review.
super mario 3d all stars feat

Acrobatische sprongen

De gameplay van deze drie spellen komt vrijwel overeen met elkaar; Mario rent en springt met acrobatische sprongen en power-ups door kleurrijke 3D-levels op zoek naar zogenaamde power stars, om uiteindelijk Peach uit de klauwen van Bowser te bevrijden.
Op deze manier klinkt Super Mario 3D All-Stars als ieder ander Mario spel, dus wat maakt deze drie titels dan zo bijzonder? Het antwoord is de fantastische besturing waarmee je Mario door de levels leidt. Naast dat Mario hoog kan springen kan hij namelijk ook salto's maken, verspringen, een muursprong maken en dit allemaal tegelijkertijd!
Het besturen van Mario voelt als een achtbaanrit of potje apenkooien zoals je vroeger in de gymzaal deed. Het is een goede zaak wanneer het leuk is om het spelpersonage te besturen, want dit betekent dat het spel de gehele rit in ieder geval op dat vlak plezier verschaft.
mario

Here we go!

Deze top besturing wordt nergens zo duidelijk als in Super Mario 64. In dit spel debuteerde Mario z'n nieuwe acrobatische talenten Wanneer je wereld 1 'Bob-Omb Battlefield' start bevind je jezelf in een enorme speeltuin waarin jij alles mag doen en laten wat je wilt. Het spel geeft je een hint voor de power star en voor de rest mag je het helemaal zelf uitzoeken.
Super Mario 64 bevat zo'n 15 levels, maar de kwaliteit wil nog wel eens verschillen. Vooral de laatste twee levels halen helaas een beetje het tempo uit het spel, omdat je veel moet wachten in deze levels en er weinig grond onder je voeten te vinden is om op rond te springen. Super Mario 64 barst daarnaast wel van de geheimen, zoals geheime glijbaan levels, sterren en avontuurlijke spelers worden dan ook continu beloond.
inkedsuper mario sunshine 2 1030x579

Zon, zee en actie

Super Mario Sunshine bevat net zo'n geslaagde besturing, maar doet er zelfs nog een schepje bovenop door Mario een waterkanon te geven, waarmee hij naast allerlei sprongen ook nog tijdelijk kan zweven. Met deze waterspuit, genaamd FLUDD, ga je op stap op het eiland Delfino aangezien Mario wordt aangeklaagd voor vandalisme. Mario heeft hier natuurlijk niets mee te maken, en het is aan jou de taak om de echte dader te achterhalen terwijl je zo veel mogelijk shines verzamelt.
Super Mario Sunshine bevat 9 levels, een stuk minder dan Super Mario 64, maar ze zijn wel een stuk dynamischer en gedetailleerder uitgewerkt. De werelden veranderen namelijk naarmate je meer shines verzamelt. De levels maken intensief gebruik van Mario's nieuwe waterkanonspeeltje, maar in sommige bonuslevels wordt dit van je afgepakt en moet je vertrouwen op je eigen platform-skills.
Dit zorgt voor een verfrissende afwisseling in de gameplay en biedt regelmatig best wat uitdaging. Vergis je niet, Super Mario Sunshine is niet altijd een gemakkelijk spel, want sommige uitdagingen zijn zelfs een tikkeltje oneerlijk of simpelweg slecht ontworpen (we kijken naar jou pachinko machine).
7d8a4e0229a74a1e70e77bbeb7234280c413dec3

Grabbelton vol ideeën

In Super Mario Galaxy gaat het er iets anders aan toe. Super Mario Galaxy heeft talloos meer levels dan 64 of Sunshine, maar deze levels bieden wat minder vrijheid om te verkennen, aangezien de levels wat meer recht voor z'n raap zijn. Super Mario Galaxy biedt vooral veel verschillende gameplay mogelijkheden en het spel komt elke keer creatief uit de hoek.
Galaxy is te omschrijven als een soort grote grabbelton vol ideeën; het zit gevuld met voornamelijk goede ideeën, maar soms stuit je ook wel eens op een mindere, zoals de spring power-up en de gimmicky bellenblaaslevels. De zwaartekracht-mechanic van Super Mario Galaxy, waardoor je af en toe ondersteboven bent blijft daarentegen geweldig.
Super Mario Galaxy is nu voor het eerst gewoon met een controller te spelen, maar voor de liefhebber is het dankzij de Joy-Con besturing ook mogelijk om Super Mario Galaxy geheel met motion controls te spelen, net zoals op de Wii. Mario kan z'n bekende draai-aanval uitvoeren wanneer je met de Joy-Con schudt, maar dit is nu ook mogelijk met een druk op de Y knop. De star bits pik je op door de cursor van de joy-con over het scherm te laten gaan. Het is zelfs mogelijk om een tweede speler de star bits op te laten pakken voor wat co-op plezier!
super mario 3d all stars galaxy 1f1599224620

Authentieke ervaring

Alle drie de spellen ondersteunen Joy-Con besturing en rumble-functionaliteit. De spellen zijn ook grafisch nog opgeknapt door verbeterde beeldresolutie en HD graphics, maar deze opknapbeurt is wel minimaal, aangezien Super Mario 64 niet eens in breedbeeld te spelen is. Als je deze spellen kunt dromen en je de game puur voor de grafische update wil kopen, raden wij je deze collectie af, want dan is 60 euro simpelweg te veel voor wat je krijgt.
Een gemiste kans, maar dit zorgt aan de andere kant wel weer voor een authentieke ervaring. Uiteindelijk is het een klein minpuntje, want deze 3D Mario collectie staat als een huis, ook zonder moderne poespas als verbeterde graphics. De besturing van Mario blijft gewoon een feest op zich en in Super Mario 3D All-Stars vind je genoeg manieren om daar lol aan te beleven, zelfs tijdens de mindere momenten van de spellen.
Ook biedt Super Mario 3D All-Stars extra aandacht aan de soundtrack, want de gehele OST van alle drie de spellen is te beluisteren in de collectie. Sommige iconische Mario tracks waren in deze spellen voor het eerst te horen zoals Princess Peach's Castle, Delfino Plaza en Gusty Garden Galaxy. Voor fans is dit dan ook zeker een luisterbeurt waardig!
super mario 3d all stars overview trailer shows off switch enhancements

Super Mario 3D All-Stars Review - Super Mario 3D All-Stars is een feest

Super Mario 3D All-Stars is geen prachtige HD remake collectie, maar gewoon een enigszins simpele verzameling aan ports met kleine technische verbeteringen. Meer dan dat hoeft het ook eigenlijk echt niet te zijn, want alle drie de titels staan gewoon nog steeds als een huis.
Dit zijn enkele van Mario's beste spellen en zelfs de mankementen zijn niet genoeg om deze droomcollectie niet aan te raden. Wij feliciteren Mario met het 35 jarige jubileum van Super Mario Bros, maar Super Mario 3D All-Stars dat is pas echt een feest.